Effects of a guerrilla advertising campaign on brand associations
Salonen, Marjaana (2015)
Salonen, Marjaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520753
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden suunnitteleman ja toteuttaman sissimainoskampanjan välittömiä vaikutuksia MakuLaku-brändin assosiaatioiden vahvuuteen ja haluttavuuteen suomalaisten päivittäistavarakaupan asiakkaiden keskuudessa. Työn toimeksiantajana oli Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Useampi opiskelijaryhmä oli ohjeistettu toteuttamaan sissimainoskampanja koulun yhteistyöyrityksenä toimivalle MakuLaku Lakritsa Oy:lle osana markkinointiviestinnän opintojaksoa. Opintojakson opettajan ja yritysten edustajien muodostama raati valitsi opiskelijaryhmien joukosta kaksi parasta markkinointisuunnitelmaa, jotka opiskelijaryhmät toteuttivat kahdessa seudun Citymarketeista. Opinnäytetyön tutkimuskohteena oli toinen toteutuneista kampanjoista.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin keväällä 2015 Jyväskylän Seppälän Citymarketissa yksittäisen päivän aikana. Tutkimus tehtiin määrällisellä tutkimusotteella kokeellisen tutkimuksen periaatteita myötäillen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen ja haastettelun avulla kahdelta asiakasryhmältä, joista toinen oli nähnyt sissimainoskampanjan ja ollut sen kanssa vuorovaikutuksessa. Kahden asiakasryhmän tuloksia vertailtiin keskenään tuloksien saamiseksi. Tutkimukseen osallistui yhteensä 48 asiakasta.
Tulokset osoittivat, että opiskelijoiden sissimainoskampanjalla oli välitön positiivinen vaikutus brändiassosiaatioiden vahvuuteen ja haluttavuuteen. Suuria eroja sukupuolten tai eri ikäryhmien välillä ei havaittu. Jatkotutkimuksia sissimainonnan tehokkuuteen vaihtelevissa ympäristöissä tarvitaan luotettavien yleistyksien muodostamiseksi.
Useampi opiskelijaryhmä oli ohjeistettu toteuttamaan sissimainoskampanja koulun yhteistyöyrityksenä toimivalle MakuLaku Lakritsa Oy:lle osana markkinointiviestinnän opintojaksoa. Opintojakson opettajan ja yritysten edustajien muodostama raati valitsi opiskelijaryhmien joukosta kaksi parasta markkinointisuunnitelmaa, jotka opiskelijaryhmät toteuttivat kahdessa seudun Citymarketeista. Opinnäytetyön tutkimuskohteena oli toinen toteutuneista kampanjoista.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin keväällä 2015 Jyväskylän Seppälän Citymarketissa yksittäisen päivän aikana. Tutkimus tehtiin määrällisellä tutkimusotteella kokeellisen tutkimuksen periaatteita myötäillen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen ja haastettelun avulla kahdelta asiakasryhmältä, joista toinen oli nähnyt sissimainoskampanjan ja ollut sen kanssa vuorovaikutuksessa. Kahden asiakasryhmän tuloksia vertailtiin keskenään tuloksien saamiseksi. Tutkimukseen osallistui yhteensä 48 asiakasta.
Tulokset osoittivat, että opiskelijoiden sissimainoskampanjalla oli välitön positiivinen vaikutus brändiassosiaatioiden vahvuuteen ja haluttavuuteen. Suuria eroja sukupuolten tai eri ikäryhmien välillä ei havaittu. Jatkotutkimuksia sissimainonnan tehokkuuteen vaihtelevissa ympäristöissä tarvitaan luotettavien yleistyksien muodostamiseksi.