Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Kymen Seudun Osuuskaupan kiinteistöhallinnolle
palvelun laadun arvioimiseen käytettävä työväline. Toimeksiannosta kehittyi tuloskortti,
jota käytetään ulkopuolisilta palveluntarjoajilta hankittujen ulkoaluepalvelujen laadun
arvioimiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella toimintatutkimuksella. Tutkimusmenetelminä
käytettiin havainnointia, haastatteluita sekä kirjallisia lähteitä. Työssä yhdistetään kirjallista
tietoperustaa käytännön työhön tavoitteena lisätä työvälineen käytettävyyttä.
Tutkimuksen lähtökohtana olivat laadun määritteleminen käsitteenä sekä laatuajattelun
mallien (Lean-ajatusmalli, Gummessonin 4Q-malli) hyödyntäminen työn kehityksessä.
Teoreettisen kehityksen tukena tutkimuksessa käytettiin työvälineen testaamista
konkreettisessa työympäristössä.
Tutkimuksen kehitystyön lopputuloksena KSO:n käyttöön tuli tuloskortti, jonka pohjana on
sähköinen katselmuslomake. Lomakkeella arvioidaan palveluntarjoajan onnistumista
kiinteistökohtaisesti, minkä jälkeen tuloksista muodostuu raportti. Hyväksytyn arvosanan
saaminen edellyttää tiettyä onnistumisprosenttia. Sähköisen lomakkeen lisäksi tuloskortti
sisältää kirjallisen ohjeen, josta ilmenee tulosten analysoinnin perustelut sekä lomakkeen
käyttöohje. Tuloskortin toimivuutta ja käytettävyyttä arvioitiin testikäynnillä ABC Utin
kiinteistössä.
Valmiista työvälineestä kehittyi toimeksiantajan tarpeiden mukainen. Päämääränä ollut
monipuolinen käytettävyys toteutui, sillä työvälinettä voidaan soveltaa jokaisen Kymen
Seudun Osuuskaupan kiinteistön arviointiin. Tuloskorttia voidaan tarvittaessa kehittää
eteenpäin ja soveltaa myös muihin toimialueisiin KSO:n kiinteistöhuollossa.