Eurooppalaiset matkailijat Mikkelin seudulla
Kokkonen, Mia (2015)
Kokkonen, Mia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520739
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa Mikkelin seudulla matkailevista eurooppalaisista matkailijoista sekä selvittää tekijöitä, jotka saavat eurooppalaiset matkailijat matkustamaan seudulle. Lisäksi tutkimuksen avulla oli tarkoitus löytää asioita, joita Mikkelissä voitaisiin kehittää. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Mikkelin seudun kehitysyhtiö Miksei Oy, joka vastaa Mikkelin seudun matkailupalveluista.
Teoriapohjana työssä käytettiin tietoa matkailun kehittämisestä, matkustamisen motiiveista, työntö- ja vetovoimasta sekä attraktioista. Lisäksi teoriaosuudessa käytettiin tietoa eurooppalaisten matkailusta Suomeen sekä Suomen vetovoimatekijöistä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena matkailijakyselyn avulla Mikkelissä kesän 2015 aikana vierailleille eurooppalaisille matkailijoille. Kyselylomakkeita jaettiin Mikkelin seudulla matkailuyrityksissä, joissa matkailijoita liikkuu kesän aikana. Kyselylomakkeen laatimisessa käytettiin Webropolia, ja tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Tutkimustulosten perusteella Mikkelin seutu ei useimmiten ole eurooppalaisille matkaili-joille pääkohde, vaan yksi kohde kiertomatkalla Suomessa. Tyypillinen eurooppalainen matkailija viipyy Mikkelin seudulla lyhyen aikaa, yöpyy hotellissa ja on matkalla omalla tai vuokra-autolla. Vetovoimatekijöinä eurooppalaisia Mikkelin seudulle houkuttelevat luonto, mahdollisuus rentoutumiseen ja Saimaa. Matkakohteena Mikkeliin oltiin tulosten perusteella tyytyväisiä. Kehitettävää löytyi lähinnä siitä, että tieto olisi helpommin löydettävissä.
Jatkotutkimus Mikkelin vetovoimatekijöiden löytämiseksi voisi olla haastattelututkimus matkailijoille, joiden matkan pääkohde on Mikkeli. Jatkotutkimus voitaisiin tehdä myös siitä, kuinka saada matkailijat viipymään Mikkelin seudulla pidempään.
Teoriapohjana työssä käytettiin tietoa matkailun kehittämisestä, matkustamisen motiiveista, työntö- ja vetovoimasta sekä attraktioista. Lisäksi teoriaosuudessa käytettiin tietoa eurooppalaisten matkailusta Suomeen sekä Suomen vetovoimatekijöistä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena matkailijakyselyn avulla Mikkelissä kesän 2015 aikana vierailleille eurooppalaisille matkailijoille. Kyselylomakkeita jaettiin Mikkelin seudulla matkailuyrityksissä, joissa matkailijoita liikkuu kesän aikana. Kyselylomakkeen laatimisessa käytettiin Webropolia, ja tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Tutkimustulosten perusteella Mikkelin seutu ei useimmiten ole eurooppalaisille matkaili-joille pääkohde, vaan yksi kohde kiertomatkalla Suomessa. Tyypillinen eurooppalainen matkailija viipyy Mikkelin seudulla lyhyen aikaa, yöpyy hotellissa ja on matkalla omalla tai vuokra-autolla. Vetovoimatekijöinä eurooppalaisia Mikkelin seudulle houkuttelevat luonto, mahdollisuus rentoutumiseen ja Saimaa. Matkakohteena Mikkeliin oltiin tulosten perusteella tyytyväisiä. Kehitettävää löytyi lähinnä siitä, että tieto olisi helpommin löydettävissä.
Jatkotutkimus Mikkelin vetovoimatekijöiden löytämiseksi voisi olla haastattelututkimus matkailijoille, joiden matkan pääkohde on Mikkeli. Jatkotutkimus voitaisiin tehdä myös siitä, kuinka saada matkailijat viipymään Mikkelin seudulla pidempään.