Ostokäyttäytyminen ja ostoperusteet luomulle
Lähteenmäki, Milla (2015)
Lähteenmäki, Milla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520725
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Punnitse & Säästä -yritys Tampereelta. Yrityksen liikeidea on tarjota irto- ja erikoistuotteita – myös luomuna. Tässä tutkimuksessa keskityttiin tutkimaan kuluttajan ostokäyttäytymistä ja etenkin ostoperusteita luomutuotteelle. Testattavaksi tuotteeksi valikoitui cashewpähkinä, jota oli myymälässä saatavilla sekä luomuna, että tavallisena.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Tullintorin myymälän markkinointia luomutuotteiden kohdalla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden ostoperusteita luomutuotteelle sekä suhtautumista luomuun kyselytutkimuksella ja laatia kehittämisehdotuksia tulosten pohjalta.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui luomun ja ostokäyttäytymisen määrittelystä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta varten suunniteltiin kyselylomake, jonka aihealueet valikoituvat sekä teorian että toimeksi-antajan toiveiden pohjalta. Tutkimuksesta saadut vastaukset analysoitiin Microsoft Office Excel – ja Tixel -ohjelmistoilla.
Tullintorin Punnitse & Säästä -myymälän asiakkaille tehdyssä kyselyssä selvisi, että luomucashewpähkinää ostettiin yhtälailla sen maun, lisäaineettomuuden ja ympäristöhyötyjen takia. Tuote valittiin myös yksinkertaisesti sillä perusteella, että se oli luomua. Yleisin syy siihen, miksi asiakkaat valitsivat tavallista cashewpähkinää, oli halvempi hinta ja se, että oli kokeillut ennenkin.
Tutkimuksen avulla ymmärrettiin asiakkaiden ostopäätökseen johtaneita tekijöitä ja annettiin Tullintorin Punnitse & Säästä -myymälälle kehitysehdotuksia luomutuotteiden markkinointiin. Tulosten perusteella vastaajat pitivät luomutuotteita hinnaltaan korkeampina, mutta luomutuotteita kuitenkin arvostetaan ja niiden hyötyjä tunnistetaan. Yksi merkittävä ostokäyttäytymiseen vaikuttava tekijä näytti olevan tottumus ja hinta. Kehitysehdotuksina mainittiin muun muassa asiakkaiden informointi hintaeron pienuudesta ja markkinointipanostukset Tullintorin Punnitse & Säästä myymälän tasolla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Tullintorin myymälän markkinointia luomutuotteiden kohdalla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden ostoperusteita luomutuotteelle sekä suhtautumista luomuun kyselytutkimuksella ja laatia kehittämisehdotuksia tulosten pohjalta.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui luomun ja ostokäyttäytymisen määrittelystä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta varten suunniteltiin kyselylomake, jonka aihealueet valikoituvat sekä teorian että toimeksi-antajan toiveiden pohjalta. Tutkimuksesta saadut vastaukset analysoitiin Microsoft Office Excel – ja Tixel -ohjelmistoilla.
Tullintorin Punnitse & Säästä -myymälän asiakkaille tehdyssä kyselyssä selvisi, että luomucashewpähkinää ostettiin yhtälailla sen maun, lisäaineettomuuden ja ympäristöhyötyjen takia. Tuote valittiin myös yksinkertaisesti sillä perusteella, että se oli luomua. Yleisin syy siihen, miksi asiakkaat valitsivat tavallista cashewpähkinää, oli halvempi hinta ja se, että oli kokeillut ennenkin.
Tutkimuksen avulla ymmärrettiin asiakkaiden ostopäätökseen johtaneita tekijöitä ja annettiin Tullintorin Punnitse & Säästä -myymälälle kehitysehdotuksia luomutuotteiden markkinointiin. Tulosten perusteella vastaajat pitivät luomutuotteita hinnaltaan korkeampina, mutta luomutuotteita kuitenkin arvostetaan ja niiden hyötyjä tunnistetaan. Yksi merkittävä ostokäyttäytymiseen vaikuttava tekijä näytti olevan tottumus ja hinta. Kehitysehdotuksina mainittiin muun muassa asiakkaiden informointi hintaeron pienuudesta ja markkinointipanostukset Tullintorin Punnitse & Säästä myymälän tasolla.