Uuden kalastuskohteen markkinointiviestintä
Lahti, Josa (2015)
Lahti, Josa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520711
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin toimivia keinoja uuden kalastuskohteen markkinointiviestintään. Tarkoituksena oli selvittää, miten uutta kalastuskohdetta kannattaa markkinoida ja miten aktiivikalastajat löytävät tarvittavan tiedon sekä kuinka heidät parhaiten tavoitetaan. Tavoitteena oli auttaa aloittavaa yritystä parantamaan markkinointia ja kehittämään markkinointiviestintää. Toimeksiantajana oli jyväskyläläinen Tmi Andy’s Fishing & Consulting ja kohteena Viitasaarella sijaitseva Myllysuvannon kalastuskohde.
Teoriaosuudessa käsitellään kalastusmatkailua Suomessa sekä kalastusmatkailun markki-nointia. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi käytettiin laadullista tutkimusta, ja sähköposti kysely soveltui tässä tapauksessa parhaaksi. Haastateltavat olivat aktiivikalastajia ja yritysasiakkaita, jotka toimeksiantaja valitsi. Kysely lähetettiin 36 henkilölle ja vastauksia saatiin yhteensä yhdeksän. Kyselyllä selvitettiin, mistä ja miten kalastajat etsivät tietoa eri kalastuskohteista.
Tiedon etsimiseen aktiivikalastajat käyttivät internetiä ja kysyivät tietoa ystäviltä, jotka kalastavat. Lupakäytäntöjä moni piti tärkeänä kalastuskohteen valintaperusteena saaliskalojen ja kohteen mielenkiintoisuuden kanssa. Sijainti, ajo-ohjeet ja selkeät kartat sekä informaatio kohteesta ja alueesta olivat tärkeitä tietoja kalastajille.
Tulosten pohjalta saatiin tietoa mitä kalastajat jo tällä hetkellä tietävät kohteesta ja mitä muuta he haluaisivat tietää. Markkinointiin saatiin vinkkejä, internet-sivuista aina myyntimateriaaleihin asti. Tutkimuksesta voisi olla hyötyä aloittelevalle kalastusmatkailu yritykselle Suomessa.
Teoriaosuudessa käsitellään kalastusmatkailua Suomessa sekä kalastusmatkailun markki-nointia. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi käytettiin laadullista tutkimusta, ja sähköposti kysely soveltui tässä tapauksessa parhaaksi. Haastateltavat olivat aktiivikalastajia ja yritysasiakkaita, jotka toimeksiantaja valitsi. Kysely lähetettiin 36 henkilölle ja vastauksia saatiin yhteensä yhdeksän. Kyselyllä selvitettiin, mistä ja miten kalastajat etsivät tietoa eri kalastuskohteista.
Tiedon etsimiseen aktiivikalastajat käyttivät internetiä ja kysyivät tietoa ystäviltä, jotka kalastavat. Lupakäytäntöjä moni piti tärkeänä kalastuskohteen valintaperusteena saaliskalojen ja kohteen mielenkiintoisuuden kanssa. Sijainti, ajo-ohjeet ja selkeät kartat sekä informaatio kohteesta ja alueesta olivat tärkeitä tietoja kalastajille.
Tulosten pohjalta saatiin tietoa mitä kalastajat jo tällä hetkellä tietävät kohteesta ja mitä muuta he haluaisivat tietää. Markkinointiin saatiin vinkkejä, internet-sivuista aina myyntimateriaaleihin asti. Tutkimuksesta voisi olla hyötyä aloittelevalle kalastusmatkailu yritykselle Suomessa.