Brändimielikuvien vaikutus ostamiseen second hand -verkkokaupasta : Case: WST
Kati, Voutilainen (2015)
Kati, Voutilainen
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420652
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää WST:n ja sen brändin synnyttämiä mielikuvia toimeksiantajan asiakkaissa ja potentiaalisissa asiakkaissa ja niiden vaikutusta asiakkaiden ostamiseen second hand -verkkokaupasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi koti-mainen second hand -vaatteiden ja asusteiden verkkokauppa We Started This eli WST. Tutkimuskysymykset muotoituivat seuraavanlaisiksi: Millaiset brändimielikuvat second hand -verkkokauppa We started this:n asiakkailla ja potentiaalisilla asiakkailla on? Mikä niiden vaikutus on second hand -vaatteiden ostamiseen verkkokaupasta?
Työn teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin brändiin, brändimielikuviin ja brändin sekä brändimielikuvien mittaamiseen. Lisäksi käsiteltiin kuluttajien ostokäyttäytymistä verkossa ja tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta ja tiedonkeruumenetelmänä Webropol-kyselyohjelmistolla toteutettua sähköistä kyselylomaketta. Vastaukset kerättiin WST:n Facebook-sivujen ja sähköpostilistan kautta. Tutkimukseen osallistui 219 vastaajaa.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat pitivät WST:tä ajankohtaisena, kiinnostavana, vastuullisena, ekologisena ja edelläkävijänä. Brändimielikuvan ajateltiin vaikuttavan melko paljon ostopäätökseen WST:n verkkokaupasta. Sillä, että vastaajien brändimielikuva WST:stä oli luotettava, asiakasystävällinen ja hinnoiltaan edullinen, oli selkeä yhteys ostamiseen WST:n verkkokaupasta. Lisäksi verkkokaupasta jo ostaneet kokivat erityisesti tunnettujen brändien ja WST:n luotettavuuden vaikuttavan ostopäätökseensä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää WST:n toiminnan kehittämisessä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin brändiin, brändimielikuviin ja brändin sekä brändimielikuvien mittaamiseen. Lisäksi käsiteltiin kuluttajien ostokäyttäytymistä verkossa ja tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta ja tiedonkeruumenetelmänä Webropol-kyselyohjelmistolla toteutettua sähköistä kyselylomaketta. Vastaukset kerättiin WST:n Facebook-sivujen ja sähköpostilistan kautta. Tutkimukseen osallistui 219 vastaajaa.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat pitivät WST:tä ajankohtaisena, kiinnostavana, vastuullisena, ekologisena ja edelläkävijänä. Brändimielikuvan ajateltiin vaikuttavan melko paljon ostopäätökseen WST:n verkkokaupasta. Sillä, että vastaajien brändimielikuva WST:stä oli luotettava, asiakasystävällinen ja hinnoiltaan edullinen, oli selkeä yhteys ostamiseen WST:n verkkokaupasta. Lisäksi verkkokaupasta jo ostaneet kokivat erityisesti tunnettujen brändien ja WST:n luotettavuuden vaikuttavan ostopäätökseensä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää WST:n toiminnan kehittämisessä.