Sähköisen markkinoinnin ja kaupankäynnin edistäminen autoalan liiketoiminnassa Suomessa
Salmela, Erika (2015)
Salmela, Erika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420621
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten autoalalla Suomessa uusien autojen osalta on mahdollista hyödyntää sähköisiä markkinointikanavia ja kaupankäynnin menetelmiä liiketoiminnan kasvattamisessa sekä mitä haasteita ja hyötyjä näillä on. Tarkoituksena oli löytää keinoja, joilla autoalalla yrityksen on mahdollista erottautua edukseen muista toimialakilpailijoista sähköisen markkinoinnin ja kaupankäynnin osalta. Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia ja asiantuntijahaastatteluita nykytilanteen selvittämiseksi.
Tutkimuksen teoriaosuuden avulla huomattiin, että sähköisessä markkinointiviestinnässä suuressa roolissa on viestin sisältö, jonka lukija kokee jollain tapaa merkitykselliseksi. Lisäksi selvisi, että tietyissä sähköisissä kanavissa lukijat eivät halua kuluttaa mainonnallista sisältöä. Tutkimuksessa selvisi, että Suomessa autoalan toimijoilla oli käytössä suureksi osaksi samat sähköiset markkinointikanavat ja kaupankäynnin keinot ja että niitä käytettiin samalla tavalla. Autoalan toimijat näyttäytyivät asiakkaan näkökulmasta sähköisessä markkinoinnissa ja sosiaalisen median kanavissa samalla tavalla.
Johtopäätöksinä huomattiin, että on olemassa sähköisiä kanavia, joita ei ole vielä käytössä autoalan toimijoiden keskuudessa ja joilla toimijat voivat erottautua kilpailijoista ja joista on hyötyä sähköisessä asiakkaiden tavoittamisessa ja asiakaspalvelussa. Lisäksi tiedetään miten eri kanavissa autoalan toimijan tulee toimia, jotta se saa itselleen näkyvyyttä ja asiakkaita. Sähköisen kaupankäynnin osalta huomattiin, ettei Suomessa autoalan verkossa käytävässä kaupassa ole vielä kilpailua. Autoalan toimijoiden asiakkaille tarjoamat sähköiset palvelut eivät juuri eroa toisistaan.
Tutkimuksen teoriaosuuden avulla huomattiin, että sähköisessä markkinointiviestinnässä suuressa roolissa on viestin sisältö, jonka lukija kokee jollain tapaa merkitykselliseksi. Lisäksi selvisi, että tietyissä sähköisissä kanavissa lukijat eivät halua kuluttaa mainonnallista sisältöä. Tutkimuksessa selvisi, että Suomessa autoalan toimijoilla oli käytössä suureksi osaksi samat sähköiset markkinointikanavat ja kaupankäynnin keinot ja että niitä käytettiin samalla tavalla. Autoalan toimijat näyttäytyivät asiakkaan näkökulmasta sähköisessä markkinoinnissa ja sosiaalisen median kanavissa samalla tavalla.
Johtopäätöksinä huomattiin, että on olemassa sähköisiä kanavia, joita ei ole vielä käytössä autoalan toimijoiden keskuudessa ja joilla toimijat voivat erottautua kilpailijoista ja joista on hyötyä sähköisessä asiakkaiden tavoittamisessa ja asiakaspalvelussa. Lisäksi tiedetään miten eri kanavissa autoalan toimijan tulee toimia, jotta se saa itselleen näkyvyyttä ja asiakkaita. Sähköisen kaupankäynnin osalta huomattiin, ettei Suomessa autoalan verkossa käytävässä kaupassa ole vielä kilpailua. Autoalan toimijoiden asiakkaille tarjoamat sähköiset palvelut eivät juuri eroa toisistaan.