Videopelimusiikin kehittyminen ja erilaisten ohjelmistojen hyödyntäminen sävellysprosessissa
Naukkarinen, Markus (2015)
Naukkarinen, Markus
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420606
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän ammattikorkeakoululle, millä tavoin videopelimusiikki on kehittynyt ensimmäisestä sukupolvesta aina nykyaikaan sekä tutkia, miten musiikki vaikuttaa ihmisen kokemiin tunteisiin. Samalla tarkasteltiin videopelilaitteiden ääniteknologian kehitystä sekä sitä, millaisia ohjelmistoja hyödynnetään pelimusiikin sävellysprosessissa.
Materiaalina käytettiin aikaisempia tutkimuksia sekä haastatteluja pelimusiikin säveltäjien työprosessista. Työn tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusta, jonka tuloksena syntyvän dokumentin tarkoituksena on olla tukemassa Jyväskylän ammattikorkeakoulun peli- ja pelimusiikkikehitystä.
Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käytiin läpi esimerkkien avulla videopelimusiikin historia ja kehitys ensimmäisistä kolikkopeleistä aina 2000-luvun uusiin konsoleihin asti. Tämän jälkeen selvitettiin millaista musiikkia hyödynnetään erilaisissa peligenreissä. Kolmanneksi tutkittiin, millä tavoin musiikki ja tunteet liittyvät toisiinsa ja kuinka erilaisia tunnetiloja voidaan hyödyntää pelimusiikin säveltämisessä. Viimeisenä haastateltiin pelimusiikin säveltäjiä, jotka kertovat omia kokemuksiaan pelimusiikista, siihen liittyvästä teknologiasta sekä omasta äänituotantoprosessistaan.
Materiaalina käytettiin aikaisempia tutkimuksia sekä haastatteluja pelimusiikin säveltäjien työprosessista. Työn tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusta, jonka tuloksena syntyvän dokumentin tarkoituksena on olla tukemassa Jyväskylän ammattikorkeakoulun peli- ja pelimusiikkikehitystä.
Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käytiin läpi esimerkkien avulla videopelimusiikin historia ja kehitys ensimmäisistä kolikkopeleistä aina 2000-luvun uusiin konsoleihin asti. Tämän jälkeen selvitettiin millaista musiikkia hyödynnetään erilaisissa peligenreissä. Kolmanneksi tutkittiin, millä tavoin musiikki ja tunteet liittyvät toisiinsa ja kuinka erilaisia tunnetiloja voidaan hyödyntää pelimusiikin säveltämisessä. Viimeisenä haastateltiin pelimusiikin säveltäjiä, jotka kertovat omia kokemuksiaan pelimusiikista, siihen liittyvästä teknologiasta sekä omasta äänituotantoprosessistaan.