Päiväkodin ja vanhempien välinen yhteistyö : Kasvatuskumppanuuden toteutuminen ja merkitys vanhempien näkökulmasta
Körkkö, Suvi (2015)
Körkkö, Suvi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420563
Tiivistelmä
SEINÄJOEN AMMATTIKORKEAKOULU
Opinnäytetyön tiivistelmä
Koulutusyksikkö: Sosiaali- ja terveysalan yksikkö
Tutkinto-ohjelma: Sosionomi (AMK)
Suuntautumisvaihtoehto: Sosionomi
Tekijä: Suvi Körkkö
Työn nimi: Päiväkodin ja vanhempien välinen yhteistyö: Kasvatuskumppanuuden
toteutuminen ja merkitys vanhempien näkökulmasta.
Ohjaaja: Helena Järvi
Vuosi: 2015 Sivumäärä: 52 Liitteiden lukumäärä: 1
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia kasvatuskumppanuuden toteutumista varhaiskasvatuksessa
ja sen merkitystä vanhempien näkökulmasta. Tutkin myös
kuinka vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden konkreettisesti näyttäytyvän
päiväkodin arjessa ja mitä haasteita sen toteutumisessa on. Lisäksi selvitän kuinka
kasvatuskumppanuus vaikuttaa perheiden arkeen ja koetaanko yhteistyö päiväkodin
kanssa riittäväksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskeisiä teemojani ovat vanhemmuus ja kasvatus,
varhaiskasvatus sekä kasvatuskumppanuuden rakentuminen ja sen haasteet.
Teoreettisella viitekehyksellä luon pohjan tutkimukselleni, jolla selvitän vanhempien
näkökulmasta käsin kuinka päiväkodin ja vanhempien välinen yhteistyö onnistuu
ja millaisena kasvatuskumppanuus koetaan.
Yhteistyötahonani on Alavuden kaupungin päiväkoti, päiväkoti Kekkula. Toteutin
tutkimuksen vanhemmille suunnatulla kyselylomakkeella, joka sisälsi niin monivalinta-
kuin avoimiakin kysymyksiä. Monivalintakysymykset käsittelivät kasvatuskumppanuuden
rakennetta ja sitä ohjaavia periaatteita. Avoimet kysymykset taas
liittyivät vanhempien näkemykseen kasvatuskumppanuuden toteutumisesta ja
merkityksestä. Lomakkeita jaoin 31 kappaletta, joista 13 palautettiin. Analysointimenetelminä
käytin teemoittelua sekä Exel-ohjelmaa.
Tutkimuksesta selviää, että parhaimmillaan onnistunut kasvatuskumppanuus tuo
perheen arkeen ennustettavuutta ja turvallisuuden tunnetta. Yhteiset arvot ja toimintaperiaatteet
perheen ja päiväkodin välillä edesauttavat kumppanuuden saavuttamista.
Päivittäiset avoimet keskustelut ja tiedonvaihto lapsen arjesta koettiin
yleisimmin konkreettisimmaksi kasvatuskumppanuuden muodoksi. Haasteita yhteistyöhön
ja kasvatuskumppanuuden toteutumiseen kuitenkin luo niin vanhempien,
kuin henkilökunnankin ajan puute sekä ruuhkatilanteet lasta vietäessä ja haettaessa
hoidosta. Vanhemmat korostavat kasvatuskumppanuuden merkitystä ja
yhteistyön määrä koetaan riittäväksi.
Avainsanat: kasvatuskumppanuus, vanhemmuus, kasvatus, varhaiskasvatus
Opinnäytetyön tiivistelmä
Koulutusyksikkö: Sosiaali- ja terveysalan yksikkö
Tutkinto-ohjelma: Sosionomi (AMK)
Suuntautumisvaihtoehto: Sosionomi
Tekijä: Suvi Körkkö
Työn nimi: Päiväkodin ja vanhempien välinen yhteistyö: Kasvatuskumppanuuden
toteutuminen ja merkitys vanhempien näkökulmasta.
Ohjaaja: Helena Järvi
Vuosi: 2015 Sivumäärä: 52 Liitteiden lukumäärä: 1
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia kasvatuskumppanuuden toteutumista varhaiskasvatuksessa
ja sen merkitystä vanhempien näkökulmasta. Tutkin myös
kuinka vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden konkreettisesti näyttäytyvän
päiväkodin arjessa ja mitä haasteita sen toteutumisessa on. Lisäksi selvitän kuinka
kasvatuskumppanuus vaikuttaa perheiden arkeen ja koetaanko yhteistyö päiväkodin
kanssa riittäväksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskeisiä teemojani ovat vanhemmuus ja kasvatus,
varhaiskasvatus sekä kasvatuskumppanuuden rakentuminen ja sen haasteet.
Teoreettisella viitekehyksellä luon pohjan tutkimukselleni, jolla selvitän vanhempien
näkökulmasta käsin kuinka päiväkodin ja vanhempien välinen yhteistyö onnistuu
ja millaisena kasvatuskumppanuus koetaan.
Yhteistyötahonani on Alavuden kaupungin päiväkoti, päiväkoti Kekkula. Toteutin
tutkimuksen vanhemmille suunnatulla kyselylomakkeella, joka sisälsi niin monivalinta-
kuin avoimiakin kysymyksiä. Monivalintakysymykset käsittelivät kasvatuskumppanuuden
rakennetta ja sitä ohjaavia periaatteita. Avoimet kysymykset taas
liittyivät vanhempien näkemykseen kasvatuskumppanuuden toteutumisesta ja
merkityksestä. Lomakkeita jaoin 31 kappaletta, joista 13 palautettiin. Analysointimenetelminä
käytin teemoittelua sekä Exel-ohjelmaa.
Tutkimuksesta selviää, että parhaimmillaan onnistunut kasvatuskumppanuus tuo
perheen arkeen ennustettavuutta ja turvallisuuden tunnetta. Yhteiset arvot ja toimintaperiaatteet
perheen ja päiväkodin välillä edesauttavat kumppanuuden saavuttamista.
Päivittäiset avoimet keskustelut ja tiedonvaihto lapsen arjesta koettiin
yleisimmin konkreettisimmaksi kasvatuskumppanuuden muodoksi. Haasteita yhteistyöhön
ja kasvatuskumppanuuden toteutumiseen kuitenkin luo niin vanhempien,
kuin henkilökunnankin ajan puute sekä ruuhkatilanteet lasta vietäessä ja haettaessa
hoidosta. Vanhemmat korostavat kasvatuskumppanuuden merkitystä ja
yhteistyön määrä koetaan riittäväksi.
Avainsanat: kasvatuskumppanuus, vanhemmuus, kasvatus, varhaiskasvatus