Feelback Oy:n projektiliiketoiminnan uusi myynnin ohjausmalli
Järvi, Juha (2015)
Järvi, Juha
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420555
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Feelback Oy:n hallitus linjasi vuonna 2013 uuden kasvustrategian. Strategian viitoittamana yrityksessä aloitettiin ydinprosessien määrittely. Määrittelyn tuloksena yhdeksi ydinprosessiksi valikoitui asiakashallintaprosessi.
Tämä käytännön tutkimustehtävä on osa Myymaster -hanketta, joka käynnistettiin vuonna 2013 yhdessä Feelback Oy:n ja Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa. Hankkeen tavoitteena on tukea Itä-Suomessa toimivia yrityksiä kehittämään entistä tehokkaampia myynnin ohjausmalleja.
Opinnäytetyö käsittelee myynnin ohjausta ja asiakashallintaa Feelback Oy:n projektiliiketoi-minnassa. Tutkimusongelma on analysoida vuosien 2012 ja 2013 laskutus ja selvittää asia-kaskannan ja uusasiakashankinnan projektikohtainen kannattavuus.
Opinnäytetyön tavoitteena on tunnistaa projektien kannattavuus eri asiakasluokissa, joiden pohjalta luodaan projektiliiketoiminnalle uusi tehokas myynnin ohjausmalli. Teoreettinen viitekehys muodostuu myynnin johtamisesta ja toimintolaskennasta. Uudessa myynnin ohjausmallissa myyntiä johdetaan järjestelmällisesti tunnuslukuihin nojaten.
Opinnäyteyön johtopäätöksissä kuvataan kehittämiskohteet ja pyritään löytämään konkreettisia kehittämisehdotuksia sekä esitetään uusi projektiliiketoiminnan myynnin ohjausmalli.
Feelback Oy:n hallitus linjasi vuonna 2013 uuden kasvustrategian. Strategian viitoittamana yrityksessä aloitettiin ydinprosessien määrittely. Määrittelyn tuloksena yhdeksi ydinprosessiksi valikoitui asiakashallintaprosessi.
Tämä käytännön tutkimustehtävä on osa Myymaster -hanketta, joka käynnistettiin vuonna 2013 yhdessä Feelback Oy:n ja Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa. Hankkeen tavoitteena on tukea Itä-Suomessa toimivia yrityksiä kehittämään entistä tehokkaampia myynnin ohjausmalleja.
Opinnäytetyö käsittelee myynnin ohjausta ja asiakashallintaa Feelback Oy:n projektiliiketoi-minnassa. Tutkimusongelma on analysoida vuosien 2012 ja 2013 laskutus ja selvittää asia-kaskannan ja uusasiakashankinnan projektikohtainen kannattavuus.
Opinnäytetyön tavoitteena on tunnistaa projektien kannattavuus eri asiakasluokissa, joiden pohjalta luodaan projektiliiketoiminnalle uusi tehokas myynnin ohjausmalli. Teoreettinen viitekehys muodostuu myynnin johtamisesta ja toimintolaskennasta. Uudessa myynnin ohjausmallissa myyntiä johdetaan järjestelmällisesti tunnuslukuihin nojaten.
Opinnäyteyön johtopäätöksissä kuvataan kehittämiskohteet ja pyritään löytämään konkreettisia kehittämisehdotuksia sekä esitetään uusi projektiliiketoiminnan myynnin ohjausmalli.