Uuden kalastusasun tuotekehitys ja lanseeraussuunnitelma
Ahonen, Tommi (2015)
Ahonen, Tommi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420554
Tiivistelmä
Lanseerauksen merkitys markkinoinnissa on tullut yhä tärkeämmäksi, sillä kova kilpailu lyhentää tuotteiden elinkaaria. Ihmisten arvot, asenteet ja nopeutuva elämänrytmi vaih-tuvat nykyään yhtä nopeasti kuin trenditkin ja vaikuttavat osaltaan ostokäyttäytymiseen
Myös uusien tuotteiden kehitys on noussut yhdeksi kriittisimmistä strategisista huolenaiheista. Tämä johtuu siitä, että tutkimusten mukaan yhä suurempi osuus yritysten voitoista saadaan uusista tuotteista
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää uusi kalastusasu ja laatia uuden kalas-tusasun lanseeraussuunnitelma Ursuk Oy:lle. Ursuk Oy on 67 henkilöä työllistävä tur-kulainen sukellus- ja pelastuspukuja valmistava yritys, joka on perustettu vuonna 1964.
Lanseeraus tarkoittaa tuotteen tuontia markkinoille. Tässä työssä lanseeraussuunnitelma tehtiin kalastusasun tuotekehityksen jatkoksi sen markkinoille saattamista varten. Lanseeraus edellyttää tuotetta joka on testattu ja todettu markkinakelpoiseksi. Uuden tuotteen on myös oltava kilpailukykyinen tavoitteeksi asetetuissa kohderyhmissä.
Lanseerauksen onnistuminen on ratkaisevin vaihe tuotteen menestyksen kannalta. Prosessia seurataan lanseerauksen loppuun asti ja tuloksia tarkastella seuraavilla mittareilla jotka ovat tilauksen tekevien liikkeiden määrä, kokonaismyyntimäärä, uusintatilaukset loppuvuodesta, kauppiaspeitto ja katetavoitteen 35 % pitäminen.
Myös uusien tuotteiden kehitys on noussut yhdeksi kriittisimmistä strategisista huolenaiheista. Tämä johtuu siitä, että tutkimusten mukaan yhä suurempi osuus yritysten voitoista saadaan uusista tuotteista
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää uusi kalastusasu ja laatia uuden kalas-tusasun lanseeraussuunnitelma Ursuk Oy:lle. Ursuk Oy on 67 henkilöä työllistävä tur-kulainen sukellus- ja pelastuspukuja valmistava yritys, joka on perustettu vuonna 1964.
Lanseeraus tarkoittaa tuotteen tuontia markkinoille. Tässä työssä lanseeraussuunnitelma tehtiin kalastusasun tuotekehityksen jatkoksi sen markkinoille saattamista varten. Lanseeraus edellyttää tuotetta joka on testattu ja todettu markkinakelpoiseksi. Uuden tuotteen on myös oltava kilpailukykyinen tavoitteeksi asetetuissa kohderyhmissä.
Lanseerauksen onnistuminen on ratkaisevin vaihe tuotteen menestyksen kannalta. Prosessia seurataan lanseerauksen loppuun asti ja tuloksia tarkastella seuraavilla mittareilla jotka ovat tilauksen tekevien liikkeiden määrä, kokonaismyyntimäärä, uusintatilaukset loppuvuodesta, kauppiaspeitto ja katetavoitteen 35 % pitäminen.