Comparing Learning Management Systems for Corporate Environment
Morko, Mari (2015)
Morko, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420515
Tiivistelmä
Yritys oli suunnittelemassa oppimisympäristön käyttöönottoa hyödyntääkseen verkko-oppimista. Aiemmin verkkokursseja oli käytetty muutamia kertoja koko henkilöstölle suunnattujen vaatimustenmukaisuuskoulutusten toteuttamiseen ulkopuolisten toteuttamina projekteina. Kaksi oppimisympäristöä valittiin vertailtaviksi: Moodle, joka on vapaan lähdekoodin ohjelmisto ja yksi maailman käytetyimpiä oppimisympäristöjä, sekä TotaraLMS, joka on Moodleen pohjautuva, yrityskäyttöön muokattu jakelu. Yrityksen IT-osaston vaatimuksena oli, että järjestelmä tukee federoitua autentikaatiota ja SAML:a (Security Assertion Markup Language).
Testijärjestelmät molemmista oppimisympäristöistä asennettiin samalle Linux-palvelimelle. Moodlen SAML Authentication lisäosaa käyttävään pääsynhallintaratkaisuun perehdyttiin molemmissa järjestelmissä ja se toteutettiin myöhemmin tuotantopalvelimelle. Tietojen tuomista ja takaisin raportointia testattiin testitiedostoilla muihin yrityksen tietojärjestelmiin, kuten Active Directory ja henkilöstöhallinnan järjestelmät, liittämisen määrittämiseksi. Kurssien ja käyttäjien hallintaominaisuuksia vertailtiin ja testattiin. Järjestelmien visuaalisen ulkoasun muokkaamista teemoilla testattiin yhtenäisen yritysilmeen saavuttamiseksi. Lisäksi testattiin verkko-oppimateriaalin sisällöntuotantoon tarkoitettuja työkaluja sisäisen sisällöntuotannon edistämiseksi yrityksessä.
TotaraLMS tarjoaa paljon ominaisuuksia, jotka ovat hyödyllisiä yrityskäytössä olevassa oppimisympäristössä, mutta siitä huolimatta integraatio yrityksen muihin järjestelmiin vaatii huomiota. Mikäli integraatioita ei luoda, jää osa järjestelmän eduista hyödyntämättä, ja Moodle voisi olla parempi valinta yksinkertaiseen verkko-oppimiseen.
Testijärjestelmät molemmista oppimisympäristöistä asennettiin samalle Linux-palvelimelle. Moodlen SAML Authentication lisäosaa käyttävään pääsynhallintaratkaisuun perehdyttiin molemmissa järjestelmissä ja se toteutettiin myöhemmin tuotantopalvelimelle. Tietojen tuomista ja takaisin raportointia testattiin testitiedostoilla muihin yrityksen tietojärjestelmiin, kuten Active Directory ja henkilöstöhallinnan järjestelmät, liittämisen määrittämiseksi. Kurssien ja käyttäjien hallintaominaisuuksia vertailtiin ja testattiin. Järjestelmien visuaalisen ulkoasun muokkaamista teemoilla testattiin yhtenäisen yritysilmeen saavuttamiseksi. Lisäksi testattiin verkko-oppimateriaalin sisällöntuotantoon tarkoitettuja työkaluja sisäisen sisällöntuotannon edistämiseksi yrityksessä.
TotaraLMS tarjoaa paljon ominaisuuksia, jotka ovat hyödyllisiä yrityskäytössä olevassa oppimisympäristössä, mutta siitä huolimatta integraatio yrityksen muihin järjestelmiin vaatii huomiota. Mikäli integraatioita ei luoda, jää osa järjestelmän eduista hyödyntämättä, ja Moodle voisi olla parempi valinta yksinkertaiseen verkko-oppimiseen.