Saattohoidon kulmakiviä : opiskelumateriaalia hoitotyön asiantuntijoille ja opiskelijoille
Merenkukka, Riitta; Salenius, Emilia (2015)
Merenkukka, Riitta
Salenius, Emilia
Turun ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420489
Tiivistelmä
Suomalaisen väestörakenteen voimakas muutos on tulevaisuuden suuri haaste myös saattohoidon toteuttamiselle. Saattohoitopotilaalla on oikeus tasavertaiseen ja hyvään hoitoon hoitopaikasta riippumatta. Hoitohenkilökunta kohtaa saattohoitopotilaita jokapäiväisessä työssään. Saattohoitopotilaan tunnistamisessa ja oireiden hoidossa ilmenee kuitenkin puutteita. Lähi- ja sairaanhoitajien koulutus ja työelämän tarpeet eivät kohtaa palliatiivisen- ja saattohoidon opetuksen ollessa riittämätöntä.
Projektin tehtävä on tuottaa opiskelumateriaalia saattohoidosta hoitotyön asiantuntijoille ja opiskelijoille. Tavoitteena on parantaa hoitotyön asiantuntijoiden ja opiskelijoiden valmiuksia saattohoidon toteuttamiseen sekä tehostaa saattohoidon opetusta.
Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin saattohoitopotilaan hoitopolkua, saattohoidon nykytilaa ja opetusta, saattohoitopotilaan psyykkisiä ja fyysisiä oireita sekä emotionaalista tukemista ja vuorovaikutusta. Tietoa saattohoidosta haettiin käyttämällä tieteellisiä tietokantoja sekä hyödyntämällä suomenkielistä alan kirjallisuutta. Lisäksi perehdyttiin opetus- ja oppimismenetelmiin. Opiskelumateriaalin laatimisessa käytettiin apuna täydellisen oppimisen mallia, joka sisältää kuusi vaihetta. Opiskelumateriaalia testattiin hoitotyön asiantuntijoilla ja opiskelijoilla. Palautetta kerättiin strukturoidulla kyselyllä. Palautteen perusteella hoitotyön ammattilaiset ja opiskelijat pitivät saamiaan tehtäviä motivoivina ja opettavaisina. Hyvällä peruskoulutuksella turvataan saattohoitopotilaan oikeuksia ja saattohoidon toteutumista Opiskelumateriaalia voidaan käyttää hoitoalan koulutuksessa opetuksen tukena.
Projektin tehtävä on tuottaa opiskelumateriaalia saattohoidosta hoitotyön asiantuntijoille ja opiskelijoille. Tavoitteena on parantaa hoitotyön asiantuntijoiden ja opiskelijoiden valmiuksia saattohoidon toteuttamiseen sekä tehostaa saattohoidon opetusta.
Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin saattohoitopotilaan hoitopolkua, saattohoidon nykytilaa ja opetusta, saattohoitopotilaan psyykkisiä ja fyysisiä oireita sekä emotionaalista tukemista ja vuorovaikutusta. Tietoa saattohoidosta haettiin käyttämällä tieteellisiä tietokantoja sekä hyödyntämällä suomenkielistä alan kirjallisuutta. Lisäksi perehdyttiin opetus- ja oppimismenetelmiin. Opiskelumateriaalin laatimisessa käytettiin apuna täydellisen oppimisen mallia, joka sisältää kuusi vaihetta. Opiskelumateriaalia testattiin hoitotyön asiantuntijoilla ja opiskelijoilla. Palautetta kerättiin strukturoidulla kyselyllä. Palautteen perusteella hoitotyön ammattilaiset ja opiskelijat pitivät saamiaan tehtäviä motivoivina ja opettavaisina. Hyvällä peruskoulutuksella turvataan saattohoitopotilaan oikeuksia ja saattohoidon toteutumista Opiskelumateriaalia voidaan käyttää hoitoalan koulutuksessa opetuksen tukena.