Kotihoidon interaktiivinen oppimisympäristö sairaanhoitajaopiskelijoille : oppimispelin käsikirjoitus
Korhonen, Jaana; Ehrukainen, Krista (2015)
Korhonen, Jaana
Ehrukainen, Krista
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320470
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda pelikäsikirjoitus kotihoidon interaktiiviseen oppimispeliin. Pelikäsikirjoitukseen tuli sisällyttää tieto, minkä pohjalta voisi suunnitella virtuaalisen oppimispelin.
Oppimispelin tarkoituksena on syventää sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista hoitotyön päätöksenteossa ja näyttöön perustuvan hoitotyön omakohtaista osaamista kotihoidon ympäristössä sekä kannustaa näyttöön perustuvan tiedon hakemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Kirjallisuuskatsaus perustuu kansalliseen ja kansainväliseen näyttöön. Teoriatiedon tukena käytimme myös kokemuksellista tietoa perustuen asiantuntijahaastatteluihin.
Pelikäsikirjoitusta varten profiloimme kotihoidon asiakkaat etsimällä ajantasaisia tilastoja. Pelin asiakastapaukset ja käyntien sisällöt luotiin pohjautuen kansantauteihin sekä ajantasaisiin hoitosuosituksiin. Pelin rakenteen suunnittelun tukena käytettiin asiantuntijahaastattelua sekä teoriatietoa.
Opinnäytetyön tuotoksen arviointia varten tehtiin yksinkertaistettu lautapeliversio, jonka testasivat kotihoidon työntekijät sekä Lahden ammattikorkeakoulun hoitotyön opettaja. Oppimispeliä pidettiin tarpeellisena välineenä sekä kotihoidon työn organisoinnin oppimiseen että kannustavana hoitosuosituksien käyttämiseen.
Hoitotyön päätöksenteko on merkittävä asia kotihoidon työn organisoinnissa. Näyttöön perustuvilla hoitotyön päätöksillä on yhteys laadukkaaseen kotihoitoon.
Oppimispelin tarkoituksena on syventää sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista hoitotyön päätöksenteossa ja näyttöön perustuvan hoitotyön omakohtaista osaamista kotihoidon ympäristössä sekä kannustaa näyttöön perustuvan tiedon hakemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Kirjallisuuskatsaus perustuu kansalliseen ja kansainväliseen näyttöön. Teoriatiedon tukena käytimme myös kokemuksellista tietoa perustuen asiantuntijahaastatteluihin.
Pelikäsikirjoitusta varten profiloimme kotihoidon asiakkaat etsimällä ajantasaisia tilastoja. Pelin asiakastapaukset ja käyntien sisällöt luotiin pohjautuen kansantauteihin sekä ajantasaisiin hoitosuosituksiin. Pelin rakenteen suunnittelun tukena käytettiin asiantuntijahaastattelua sekä teoriatietoa.
Opinnäytetyön tuotoksen arviointia varten tehtiin yksinkertaistettu lautapeliversio, jonka testasivat kotihoidon työntekijät sekä Lahden ammattikorkeakoulun hoitotyön opettaja. Oppimispeliä pidettiin tarpeellisena välineenä sekä kotihoidon työn organisoinnin oppimiseen että kannustavana hoitosuosituksien käyttämiseen.
Hoitotyön päätöksenteko on merkittävä asia kotihoidon työn organisoinnissa. Näyttöön perustuvilla hoitotyön päätöksillä on yhteys laadukkaaseen kotihoitoon.