Motivoiva haastattelu aikuisten terveysneuvonnan työvälineenä
Järvinen, Saara (2015)
Järvinen, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120404
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata motivoivaa haastattelua terveysneuvonnan työvälineenä. Opinnäytetyössä haettiin vastausta kolmeen tutkimuskysymykseen: millaisissa terveydellisissä tekijöissä asiakas on hyötynyt motivoivasta haastattelusta, millaisia haasteita hoitajat kohtaavat motivoivan haastattelun käytössä ja millaisia kehitysehdotuksia kirjallisuuden perusteella löytyy motivoivan haastattelun käyttöön ja tutkimukseen? Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin systemaattisella tiedon haulla Laurean kirjaston eri tietokannoista. Aineistoksi valikoitui kolmetoista tutkimusta, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään terveydenhoitajien täydennyskoulutuksen suunnittelussa.
Opinnäytetyön tuloksina motivoivan haastattelun tuomiin hyötyihin asiakkaan terveystekijöissä muodostuivat elämäntapamuutoksiin kohdistuvat hyödyt ja terveydelliset muutokset. Elämäntapamuutoksiin kohdistuvia hyötyjä olivat alkoholinkäytön, tupakoinnin ja tapaturmien väheneminen sekä liikunnan lisääminen. Terveydellisiä muutoksia olivat laboratoriotulosten, painon ja painoindeksin paraneminen. Haasteina motivoivan haastattelun käytössä terveyden edistämisen menetelmänä nousivat hoitajan toiminta, johon kuuluivat hoitajan kiinnostus ja tapa toteuttaa motivoivaa haastattelua, motivoivan haastattelun tuomat rajoitteet, joka muodostui tapaamisajan pituudesta ja motivoivan haastattelun tuomista rajoitteista sekä asiakkaan motivaatiosta muutokseen, joka muodostui vuorovaikutuksen haasteista ja asiakkaan alhaisesta motivaatiotasosta. Kehitysehdotuksiksi nousivat motivoivan haastattelun vaikutus asiakkaaseen, joka muodostui vaikutuksesta yksittäiseen asiakkaaseen ja muihin asiakkaisiin ja toteutumisen onnistumiseen vaikuttavat tekijät, joka muodostui toteutumistavasta ja toteuttajasta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kehittämisen kohteeksi nousivat terveydenhoitajien osaamisen arviointi, motivoivan haastattelun koulutus ja motivoivan haastattelun käyttö asiakastyössä. Kehittämiskohteiden pohjalta luotiin koulutussuunnitelma. Tulosten mukaan koulutuksen suunnitteluvaiheessa tulee ottaa huomioon hoitajien taidot motivoivan haastattelun käytön edistämiseksi sekä asiakkaan motivaatiotason arvioinnissa. Motivoivan haastattelun toteutusvaiheessa riittävän pitkä seurantajakso auttaa parantamaan tuloksia terveyden edistämisessä. Asiakastapaamisia ja motivoivan haastattelun toteutumista tulee arvioida säännöllisesti ja järjestää lisäkoulutusta säännöllisesti motivoivan haastattelun tuomien terveyshyötyjen lisäämiseksi.
Opinnäytetyön tuloksina motivoivan haastattelun tuomiin hyötyihin asiakkaan terveystekijöissä muodostuivat elämäntapamuutoksiin kohdistuvat hyödyt ja terveydelliset muutokset. Elämäntapamuutoksiin kohdistuvia hyötyjä olivat alkoholinkäytön, tupakoinnin ja tapaturmien väheneminen sekä liikunnan lisääminen. Terveydellisiä muutoksia olivat laboratoriotulosten, painon ja painoindeksin paraneminen. Haasteina motivoivan haastattelun käytössä terveyden edistämisen menetelmänä nousivat hoitajan toiminta, johon kuuluivat hoitajan kiinnostus ja tapa toteuttaa motivoivaa haastattelua, motivoivan haastattelun tuomat rajoitteet, joka muodostui tapaamisajan pituudesta ja motivoivan haastattelun tuomista rajoitteista sekä asiakkaan motivaatiosta muutokseen, joka muodostui vuorovaikutuksen haasteista ja asiakkaan alhaisesta motivaatiotasosta. Kehitysehdotuksiksi nousivat motivoivan haastattelun vaikutus asiakkaaseen, joka muodostui vaikutuksesta yksittäiseen asiakkaaseen ja muihin asiakkaisiin ja toteutumisen onnistumiseen vaikuttavat tekijät, joka muodostui toteutumistavasta ja toteuttajasta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kehittämisen kohteeksi nousivat terveydenhoitajien osaamisen arviointi, motivoivan haastattelun koulutus ja motivoivan haastattelun käyttö asiakastyössä. Kehittämiskohteiden pohjalta luotiin koulutussuunnitelma. Tulosten mukaan koulutuksen suunnitteluvaiheessa tulee ottaa huomioon hoitajien taidot motivoivan haastattelun käytön edistämiseksi sekä asiakkaan motivaatiotason arvioinnissa. Motivoivan haastattelun toteutusvaiheessa riittävän pitkä seurantajakso auttaa parantamaan tuloksia terveyden edistämisessä. Asiakastapaamisia ja motivoivan haastattelun toteutumista tulee arvioida säännöllisesti ja järjestää lisäkoulutusta säännöllisesti motivoivan haastattelun tuomien terveyshyötyjen lisäämiseksi.