Äitiys nykypäivänä- Älylaitteet ja sosiaalinen media osana vauva-arkea
Karjalainen, Anniina; Virtanen, Maija (2015)
Karjalainen, Anniina
Virtanen, Maija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120399
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on älylaitteiden ja sosiaalisen median merkitys vauva-arjessa äitien kokemana. Työn tavoitteena on lisätä tietoa ilmiöstä sosiaalialan asiantuntijoille sekä tuoreille ja tuleville vanhemmille. Halusimme selvittää, kokevatko äidit älylaitteet apureina vai häiriötekijöinä. Lisäksi tavoitteena oli saada kuva sosiaalisen median luomista äitiyden ihanteista ja paineista.
Teoreettisessa viitekehyksessä käymme läpi suomalaista äitiyttä ilmiönä: äitiyden lähtökohtia, historiaa ja kulttuuria sekä äidin ja vauvan välistä suhdetta. Tarkastelemme myös, mitä äitiys nykypäivän teknologisoituneessa yhteiskunnassa pitää sisällään. Olemme avanneet älylaitteiden ja sosiaalisen median käsitteitä sekä sitä, mitä ne tässä opinnäytetyössä tarkoittavat.
Opinnäytetyömme tutkimusosuus toteutettiin kesällä 2015 ja tutkimushenkilöinä olivat alle yksi vuotiaiden lasten äidit Etelä-Pohjanmaalta. Heitä oli yhteensä 11. Käytimme laadullista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruu tapahtui teemahaastattelun ja havainnointilomakkeen avulla. Haastattelimme äidit, mutta havainnointilomakkeen he täyttivät itsenäisesti. Haastatteluissa tarkastelimme ilmiötä monipuolisemmin, havainnointi puolestaan kohdistui äitien älylaitteiden käyttötilanteisiin ja – tarkoituksiin. Tutkimustulosten analysointi tapahtui teemoittelemalla aineisto kokonaisuuksiin. Teemat olivat älylaitteiden käyttö, älylaite arjen apurina, älylaite häiriötekijänä, sosiaalinen media ja vertaistuki.
Tutkimustuloksistamme selviää, että äidit kokevat älylaitteet arjen apureina, mikäli niiden käyttö on hallittua. Älylaitteiden positiivisia vaikutuksia ovat tutkimustulosten mukaan esimerkiksi sosiaalisten suhteiden ylläpito ja nopea tiedonhaku. Muun muassa laitteiden käytöstä aiheutuva syyllisyyden tunne ja se, että ne vievät aikaa vauvalta, ovat älylaitteiden käytön negatiivisia ilmentymiä. Sosiaalinen media mahdollistaa väylän vertaistuellisiin kontakteihin. Kuitenkin sosiaalisesta mediasta nousee odotuksia ja ihanteita tietynlaiseen äitiyteen. Niiden tavoitteleminen luo paineita onnistua ”superäitinä”. Haastattelujen ja havainnointien tulokset ovat suurelta osin yhdenmukaisia. Niistä molemmista käy ilmi, että äidit käyttävät laitteitaan eniten lapsen nukkuessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käymme läpi suomalaista äitiyttä ilmiönä: äitiyden lähtökohtia, historiaa ja kulttuuria sekä äidin ja vauvan välistä suhdetta. Tarkastelemme myös, mitä äitiys nykypäivän teknologisoituneessa yhteiskunnassa pitää sisällään. Olemme avanneet älylaitteiden ja sosiaalisen median käsitteitä sekä sitä, mitä ne tässä opinnäytetyössä tarkoittavat.
Opinnäytetyömme tutkimusosuus toteutettiin kesällä 2015 ja tutkimushenkilöinä olivat alle yksi vuotiaiden lasten äidit Etelä-Pohjanmaalta. Heitä oli yhteensä 11. Käytimme laadullista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruu tapahtui teemahaastattelun ja havainnointilomakkeen avulla. Haastattelimme äidit, mutta havainnointilomakkeen he täyttivät itsenäisesti. Haastatteluissa tarkastelimme ilmiötä monipuolisemmin, havainnointi puolestaan kohdistui äitien älylaitteiden käyttötilanteisiin ja – tarkoituksiin. Tutkimustulosten analysointi tapahtui teemoittelemalla aineisto kokonaisuuksiin. Teemat olivat älylaitteiden käyttö, älylaite arjen apurina, älylaite häiriötekijänä, sosiaalinen media ja vertaistuki.
Tutkimustuloksistamme selviää, että äidit kokevat älylaitteet arjen apureina, mikäli niiden käyttö on hallittua. Älylaitteiden positiivisia vaikutuksia ovat tutkimustulosten mukaan esimerkiksi sosiaalisten suhteiden ylläpito ja nopea tiedonhaku. Muun muassa laitteiden käytöstä aiheutuva syyllisyyden tunne ja se, että ne vievät aikaa vauvalta, ovat älylaitteiden käytön negatiivisia ilmentymiä. Sosiaalinen media mahdollistaa väylän vertaistuellisiin kontakteihin. Kuitenkin sosiaalisesta mediasta nousee odotuksia ja ihanteita tietynlaiseen äitiyteen. Niiden tavoitteleminen luo paineita onnistua ”superäitinä”. Haastattelujen ja havainnointien tulokset ovat suurelta osin yhdenmukaisia. Niistä molemmista käy ilmi, että äidit käyttävät laitteitaan eniten lapsen nukkuessa.