Musiikkiprojekti lastensuojelunuorten kanssa
Karppinen, Matias (2015)
Karppinen, Matias
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120398
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea musikaalisten lastensuojelunuorten osallisuutta musiikkiprojektin avulla. Lasten ja nuorten osallistaminen lastensuojelussa ei ole helppoa, sillä se on jo lähtökohdiltaan kontrolloivaa. Lasten ja nuorten äänen kuuluville saaminen nähdään kuitenkin erityisen tärkeänä. Nuoret itse suunnittelivat ja toteuttivat musiikkiprojektin ryhmänä. Toimintaa ohjasivat sosiokulttuurisen innostamisen periaatteet.
Musiikkiprojekti koostui kymmenestä tapaamiskerrasta ryhmän kanssa. Niiden aikana ryhmä äänitti kolme musiikkikappaletta, jotka ovat nuorten itsensä säveltämiä tai sanoittamia. Projektin lopuksi kappaleet jäivät nuorille itselleen julkaistavaksi haluamallaan tavalla. Ryhmä ei halunnut järjestää erillistä julkaisemistilaisuutta.
Opinnäytetyössä arvioitiin nuorten osallisuuden toteutumista ja yhteistyötaitojen kehit-tymistä musiikkiprojektin aikana. Arviointi koostuu nuorten palautteesta ja arviosta, jonka lisäksi kirjasin havaintojani ylös havainnointipäiväkirjaan. Lisäksi nuorten omaohjaajat antoivat palautetta omasta näkökulmastaan. Arvioinnin perusteella osallisuus toteutui hyvin ja nuoret kokivat mahdollisuutensa vaikuttaa projektiin suureksi. Yhteistyötaidot eivät merkittävästi lisääntyneet, mutta tietoisuus omista taidoista kasvoi. Konkreettista tuotosta ei syntynyt, vaan tuotoksena on projekti kokonaisuutena. Musiikkiprojektin ideaa voidaan soveltaa luovasti myös muiden asiakasryhmien kanssa, jonka kautta jatkokehittämiselle on mahdollisuuksia.
Musiikkiprojekti koostui kymmenestä tapaamiskerrasta ryhmän kanssa. Niiden aikana ryhmä äänitti kolme musiikkikappaletta, jotka ovat nuorten itsensä säveltämiä tai sanoittamia. Projektin lopuksi kappaleet jäivät nuorille itselleen julkaistavaksi haluamallaan tavalla. Ryhmä ei halunnut järjestää erillistä julkaisemistilaisuutta.
Opinnäytetyössä arvioitiin nuorten osallisuuden toteutumista ja yhteistyötaitojen kehit-tymistä musiikkiprojektin aikana. Arviointi koostuu nuorten palautteesta ja arviosta, jonka lisäksi kirjasin havaintojani ylös havainnointipäiväkirjaan. Lisäksi nuorten omaohjaajat antoivat palautetta omasta näkökulmastaan. Arvioinnin perusteella osallisuus toteutui hyvin ja nuoret kokivat mahdollisuutensa vaikuttaa projektiin suureksi. Yhteistyötaidot eivät merkittävästi lisääntyneet, mutta tietoisuus omista taidoista kasvoi. Konkreettista tuotosta ei syntynyt, vaan tuotoksena on projekti kokonaisuutena. Musiikkiprojektin ideaa voidaan soveltaa luovasti myös muiden asiakasryhmien kanssa, jonka kautta jatkokehittämiselle on mahdollisuuksia.