Matkailualan koulutuksen kehittäminen KAO/Kuusamon toimipaikassa vuosina 2003-2014 tutkinnon suorittaneiden näkökulmasta
Pokkinen, Leena (2015)
Pokkinen, Leena
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120324
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tavoitteena on kehittää matkailualan koulutusta tutkintojen läpäisyasteen nostamisen, koulutuksen vaikuttavuuden ja työelämälähtöisyyden osalta. Tietoa, miten koulutusta tulisi kehittää, haettiin tutkimalla vuosina
2003-2014 valmistuneiden matkailualan perustutkinnon suorittaneiden mielipiteitä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisiin työelämän tehtäviin matkailupalvelujen tuottajat ja matkailuvirkailijat ovat sijoittuneet, miten työ matkailualalla oli vastannut valmistuneiden odotuksia ja miksi tutkittavat valitsivat matkailualan koulutuksen opintoalakseen. Lisäksi haluttiin tietää, miten matkailualan perustutkinnon suorittaneiden mielestä matkailualan koulutus on vastannut työelämän osaamistarpeita.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena. Teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin ammatti-identiteetin muodostumista, matkailualan ammatillisia vaatimuksia, koulutuksen järjestäjän mahdollisuuksia paikallisille ratkaisuille sekä koulutuksesta työelämään siirtymistä. Tiedot kerättiin pääasiassa kvantitatiivisesti, puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille, eli 223:lle vuosina 2003–2014 matkailualan perustutkinnon suorittaneelle henkilölle.
Kyselyyn vastanneista 38,5 % työskenteli matkailualalla, yli puolet vastanneista työskenteli muilla aloilla ja noin neljännes vastanneista oli työttömiä. Suurin osa vastaajista kertoi matkailualan työelämäntodellisuuden vastanneen odotuksia, kolmannes ei osannut vastata kysymykseen ja noin 12 %:lla todellisuus vastasi odotuksia huonosti tai erittäin huonosti. Yli 60 prosentille vastaajista matkailualan koulutus oli ensisijainen hakutoive, ja noin kolmannekselle matkailualan koulutukseen tultiin, kun muualle ei päästy tai muilla aloilla ei opiskelu sujunut. Lähes 80 % vastaajista oli tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä suorittamaansa tutkintoon, ja vain 4 % vastaajista oli melko tyytymätön koulutukseen. Koulutus vastasi melko hyvin työelämän osaamistarpeisiin yleisellä tasolla, mutta kehittämistarvettakin vastausten mukaan löytyi. Eniten osaamisvajetta suhteessa työelämän osaamistarpeisiin oli kielitaidossa, tieto- ja viestintätekniikantaidoissa, oman osaamisen ja ammattitaidon kehittämisessä sekä ennakointiosaamisessa. Korkea osaamisvaje oli myös alan lainsäädännön ja sopimusoikeuden tuntemisessa sekä johtamisosaamisessa.
Opinnäytetyöhön liittyvä kehittämissuunnitelma kuvataan vuosikellona, jossa erilaiset työelämälähtöiset tapahtumat ja projektit rytmittävät lukuvuoden kulkua.
2003-2014 valmistuneiden matkailualan perustutkinnon suorittaneiden mielipiteitä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisiin työelämän tehtäviin matkailupalvelujen tuottajat ja matkailuvirkailijat ovat sijoittuneet, miten työ matkailualalla oli vastannut valmistuneiden odotuksia ja miksi tutkittavat valitsivat matkailualan koulutuksen opintoalakseen. Lisäksi haluttiin tietää, miten matkailualan perustutkinnon suorittaneiden mielestä matkailualan koulutus on vastannut työelämän osaamistarpeita.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena. Teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin ammatti-identiteetin muodostumista, matkailualan ammatillisia vaatimuksia, koulutuksen järjestäjän mahdollisuuksia paikallisille ratkaisuille sekä koulutuksesta työelämään siirtymistä. Tiedot kerättiin pääasiassa kvantitatiivisesti, puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille, eli 223:lle vuosina 2003–2014 matkailualan perustutkinnon suorittaneelle henkilölle.
Kyselyyn vastanneista 38,5 % työskenteli matkailualalla, yli puolet vastanneista työskenteli muilla aloilla ja noin neljännes vastanneista oli työttömiä. Suurin osa vastaajista kertoi matkailualan työelämäntodellisuuden vastanneen odotuksia, kolmannes ei osannut vastata kysymykseen ja noin 12 %:lla todellisuus vastasi odotuksia huonosti tai erittäin huonosti. Yli 60 prosentille vastaajista matkailualan koulutus oli ensisijainen hakutoive, ja noin kolmannekselle matkailualan koulutukseen tultiin, kun muualle ei päästy tai muilla aloilla ei opiskelu sujunut. Lähes 80 % vastaajista oli tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä suorittamaansa tutkintoon, ja vain 4 % vastaajista oli melko tyytymätön koulutukseen. Koulutus vastasi melko hyvin työelämän osaamistarpeisiin yleisellä tasolla, mutta kehittämistarvettakin vastausten mukaan löytyi. Eniten osaamisvajetta suhteessa työelämän osaamistarpeisiin oli kielitaidossa, tieto- ja viestintätekniikantaidoissa, oman osaamisen ja ammattitaidon kehittämisessä sekä ennakointiosaamisessa. Korkea osaamisvaje oli myös alan lainsäädännön ja sopimusoikeuden tuntemisessa sekä johtamisosaamisessa.
Opinnäytetyöhön liittyvä kehittämissuunnitelma kuvataan vuosikellona, jossa erilaiset työelämälähtöiset tapahtumat ja projektit rytmittävät lukuvuoden kulkua.