Kauppakassipalvelu
Olkkonen, Jan; Olkkonen, Hannu (2015)
Olkkonen, Jan
Olkkonen, Hannu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120288
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja pilotoida lahtelaiselle Yritys X:lle kauppakassipalvelu yhdessä K-supermarket Orimattilan sekä Ainon Siivouspalvelu Ky:n kanssa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin tuotteistamista ja kauppakassipalveluprosessiin liittyviä käsitteitä, kuten verkostoituminen, kuljetussuunnittelu, tilaus-toimitusprosessi sekä asiakasrekisteri. Työn teoriaosuudella pohjustettiin empiriaosuuden sisältöä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, johon kuuluivat teemahaastattelut, havainnointi ja omat kokemukset. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kauppakassipalveluun osallistuneita toimijoita sekä tutkijan omana osallistuvana havainnointina. Työn empiriaosiossa selvitettiin kauppakassipalvelun prosesseja ja kehitystä, joihin lukeutuivat muun muassa tilaaminen, päivittäistavaroiden keräily ja kuljetus.
Toiminnan kannattavuutta arviointiin yhdessä muiden toimijoiden kanssa ja tehtiin kehitysehdotuksia kauppakassipalvelun toiminnan kehittämiselle. Palvelua ei kuitenkaan nähty kannattavaksi liiketoiminnaksi ja sen kehittämiseen olisi vaatinut suurempaa budjettia, joten kauppakassipalvelu päätettiin lopettaa yhteispäätöksellä vuoden 2015 alkupuolella.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin tuotteistamista ja kauppakassipalveluprosessiin liittyviä käsitteitä, kuten verkostoituminen, kuljetussuunnittelu, tilaus-toimitusprosessi sekä asiakasrekisteri. Työn teoriaosuudella pohjustettiin empiriaosuuden sisältöä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, johon kuuluivat teemahaastattelut, havainnointi ja omat kokemukset. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kauppakassipalveluun osallistuneita toimijoita sekä tutkijan omana osallistuvana havainnointina. Työn empiriaosiossa selvitettiin kauppakassipalvelun prosesseja ja kehitystä, joihin lukeutuivat muun muassa tilaaminen, päivittäistavaroiden keräily ja kuljetus.
Toiminnan kannattavuutta arviointiin yhdessä muiden toimijoiden kanssa ja tehtiin kehitysehdotuksia kauppakassipalvelun toiminnan kehittämiselle. Palvelua ei kuitenkaan nähty kannattavaksi liiketoiminnaksi ja sen kehittämiseen olisi vaatinut suurempaa budjettia, joten kauppakassipalvelu päätettiin lopettaa yhteispäätöksellä vuoden 2015 alkupuolella.