Tuoksuosastojen myynninedistäminen Suomessa ja Englannissa
Linnakoski, Heli-Maria (2015)
Linnakoski, Heli-Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020286
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää myynninedistämisen keinoja tuoksujen jälleenmyyntimarkkinoille. Kehitysehdotuksien laadinnassa keskityttiin myymälämarkkinoinnin hyödyntämiseen ja kilpailijoista erottautumiseen myynninedistämistarkoituksessa. Myynninedistämiskeinojen kehitystyön pohjana käytettiin laadullisella tutkimuksella kerättyä aineistoa. Aineisto kerättiin havainnointitutkimuksella, joka suoritettiin luonnollisissa myymäläympäristöissä havainnoiden yritysten käyttämää myymälämarkkinointia. Yhtenäisellä tavalla suoritettu havainnointi tehtiin Suomen ja Englannin suurimpien kosmetiikkamyymälöiden ja tavaratalojen tuoksuosastoilla. Havainnoinnissa kiinnitettiin huomiota muun muassa tuoksujen esillepanoihin ja niiden visuaaliseen houkuttelevuuteen. Lisäksi mainontaan ja kuluttajille syntyviin mielikuviin eri brändeistä paneuduttiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää havainnointikohteiden myymälämarkkinoinnin maakohtaisia eroavaisuuksia ja saada uusia myynninedistämisen ideoita työelämän toimijoiden hyödynnettäviksi.
Markkinoinnin kilpailukeinoilla vaikutetaan brändien muistettavuuteen ja kuluttajille syntyviin mielikuviin. Myynninedistäminen ja tunnettuuden lisääminen vaikuttavat jokaisen markkinoinnin kilpailukeinon pohjalla. Havainnointitutkimuksen tulosten perusteella myymälämarkkinoinnin voidaan sanoa olevan volyymiltään suurempaa Englannissa kuin Suomessa. Tuoksujen jälleenmyyntimarkkinoiden koko- ja kasvuerot viimeisen viiden vuoden aikana tukevat saatua päätelmää. Muun muassa teknologian hyödyntämisen sekä esillepanojen visuaalisuuden ja houkuttelevuuden puolesta myymälämarkkinointi oli viety Englannissa pidemmälle brändien välisen kovemman kilpailun vuoksi. Tulevaisuuden tuoksumarkkinointi muuttunee entistä teknologiapitoisempaan ja kestävän kehityksen merkitystä korostavampaan suuntaan. Kehitysehdotukset myynninedistämiseen on kehitetty tulevaisuuden tuoksumarkkinoinnin oletettavaa muutosta silmällä pitäen.
Markkinoinnin kilpailukeinoilla vaikutetaan brändien muistettavuuteen ja kuluttajille syntyviin mielikuviin. Myynninedistäminen ja tunnettuuden lisääminen vaikuttavat jokaisen markkinoinnin kilpailukeinon pohjalla. Havainnointitutkimuksen tulosten perusteella myymälämarkkinoinnin voidaan sanoa olevan volyymiltään suurempaa Englannissa kuin Suomessa. Tuoksujen jälleenmyyntimarkkinoiden koko- ja kasvuerot viimeisen viiden vuoden aikana tukevat saatua päätelmää. Muun muassa teknologian hyödyntämisen sekä esillepanojen visuaalisuuden ja houkuttelevuuden puolesta myymälämarkkinointi oli viety Englannissa pidemmälle brändien välisen kovemman kilpailun vuoksi. Tulevaisuuden tuoksumarkkinointi muuttunee entistä teknologiapitoisempaan ja kestävän kehityksen merkitystä korostavampaan suuntaan. Kehitysehdotukset myynninedistämiseen on kehitetty tulevaisuuden tuoksumarkkinoinnin oletettavaa muutosta silmällä pitäen.