Leikitään ryhmässä liikkuen : sensomotorinen leikki vuorovaikutuksen ja yhteisleikin tukena
Laaksonen, Rinna-Mari; Torkkeli, Noora (2015)
Laaksonen, Rinna-Mari
Torkkeli, Noora
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020275
Tiivistelmä
Sensomotorinen leikki on lapselle luonnollinen tapa liikkua. Leikin pääpaino on liikunnallisuudessa ja kehon kokonaisvaltaisessa käytössä. Ryhmäliikunnassa lapset ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään, mikä kehittää hyvään yhteisleikkiin vaadittavia vuorovaikutustaitoja. Kielen keskeinen rooli vuorovaikutustaidoissa korostuu monikulttuurisessa ympäristössä. Monikulttuurisuus on pysyvä ilmiö, joka haastaa etsimään uudenlaisia tapoja toimia varhaiskasvatuksessa. Vuorovaikutus on erittäin keskeisessä roolissa lasten kielen omaksumisen ja oppimisen kannalta.
Työn tavoitteena on selvittää, voidaanko sensomotorisella leikillä tukea lasten vuorovaikutustaitojen kehittymistä ja yhteisleikkiä. Perustimme yhteistyöpäiväkodissa monikulttuurisen pienryhmän, joka sai nimekseen Liikuntamonsterit. Kuuden hengen ryhmä koostui 4-6 -vuotiaista suomea äidinkielenään puhuvista lapsista sekä maahanmuuttajalapsista. Liikuntamonsterit – toimintaterapiaryhmä kokoontui kuudesti ja ryhmäkerrat koostuivat tuetusta sensomotorisesta leikistä. Ryhmäkertojen aikana mitattiin kommunikaatio- ja vuorovaikutustaitojen arviointimenetelmän (ACIS) avulla lisääntyykö lasten vuorovaikutus.
Kuuden kerran ryhmäkokonaisuuden aikana lasten vuorovaikutuksessa sekä yhteisleikissä tapahtui muutoksia. Koska tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena, ei voida tuloksista tehdä suuria yleistyksiä. Muutokset kommunikoinnin ja vuorovaikutustaitojen arvioinnissa kuvaavat kuitenkin hyvin ryhmän sisäisiä muutoksia. Lapset olivat kommunikaatiotaidoissa lähtötasolla jo hyvin eritasoisia, ja näin ollen muutokset ACIS - arviointimenetelmässä olivat hyvin yksilöllisiä. Tulokset on esitelty case -tapauksina.
Työn tavoitteena on selvittää, voidaanko sensomotorisella leikillä tukea lasten vuorovaikutustaitojen kehittymistä ja yhteisleikkiä. Perustimme yhteistyöpäiväkodissa monikulttuurisen pienryhmän, joka sai nimekseen Liikuntamonsterit. Kuuden hengen ryhmä koostui 4-6 -vuotiaista suomea äidinkielenään puhuvista lapsista sekä maahanmuuttajalapsista. Liikuntamonsterit – toimintaterapiaryhmä kokoontui kuudesti ja ryhmäkerrat koostuivat tuetusta sensomotorisesta leikistä. Ryhmäkertojen aikana mitattiin kommunikaatio- ja vuorovaikutustaitojen arviointimenetelmän (ACIS) avulla lisääntyykö lasten vuorovaikutus.
Kuuden kerran ryhmäkokonaisuuden aikana lasten vuorovaikutuksessa sekä yhteisleikissä tapahtui muutoksia. Koska tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena, ei voida tuloksista tehdä suuria yleistyksiä. Muutokset kommunikoinnin ja vuorovaikutustaitojen arvioinnissa kuvaavat kuitenkin hyvin ryhmän sisäisiä muutoksia. Lapset olivat kommunikaatiotaidoissa lähtötasolla jo hyvin eritasoisia, ja näin ollen muutokset ACIS - arviointimenetelmässä olivat hyvin yksilöllisiä. Tulokset on esitelty case -tapauksina.