Onko pienpanimo-olut trendikästä ja kannattavaa Suomessa?
Virstajärvi, Santeri (2015)
Virstajärvi, Santeri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020270
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yleispätevästi onko pienpanimo-olut kannattavaa ja trendikästä Suomessa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea pienpanimoalalla läheisesti vaikuttavaa henkilöä. Haastattelut tehtiin nimettöminä. Tällä varmistuttiin haastateltavien rehellisistä vastauksista. Työssä perehdyttiin pienpanimoteollisuuteen ja kerättiin taustatietoa itse tutkimuksen tekoon. Teoriaosuutta käytettiin pohjana tutkimuksen suunnittelulle ja teolle.
Haastatteluissa esille nousi toistuva kaava. Pienpanimo oluen koettiin olevan trendikästä, eikä sitä voitu kieltää. Kannattavuuden suhteen oltiin kriittisempiä. Kannattavuus koetaan rahallisesti kaksijakoiseksi. Pienpanimotoiminnan koetaan olevan kannattavaa koska kasvua syntyy. Toisaalta pienpanimo-olut koetaan kulttuurillisesti kannattavaksi. Trendikkäin olut on tulosten mukaan IPA. Myös se mitkä vaikuttavat trendikkyyteen ja kannattavuuteen nousivat työssä esille.
Pienpanimo-oluen trendikkyys oli jo tiedossa ennen opinnäytetyön aloittamista. Pienpanimo-oluiden trendit saivat opinnäytetyössä yksityiskohtaisempaa näkökulmaa. Pienpanimo-oluen kannattavuudessa oli enemmän epäselvyyksiä. Opinnäytetyön tekeminen vastasi epäselvyyksiin. Trendikkyyden ja kannattavuuden määritelmien laajuus vaikeutti yksiselitteisiä lähestymisiä vastauksissa. Opinnäytetyön ongelman muotoilu erilailla heti aluksi voisi tuottaa tarkempia vastauksia.
Haastatteluissa esille nousi toistuva kaava. Pienpanimo oluen koettiin olevan trendikästä, eikä sitä voitu kieltää. Kannattavuuden suhteen oltiin kriittisempiä. Kannattavuus koetaan rahallisesti kaksijakoiseksi. Pienpanimotoiminnan koetaan olevan kannattavaa koska kasvua syntyy. Toisaalta pienpanimo-olut koetaan kulttuurillisesti kannattavaksi. Trendikkäin olut on tulosten mukaan IPA. Myös se mitkä vaikuttavat trendikkyyteen ja kannattavuuteen nousivat työssä esille.
Pienpanimo-oluen trendikkyys oli jo tiedossa ennen opinnäytetyön aloittamista. Pienpanimo-oluiden trendit saivat opinnäytetyössä yksityiskohtaisempaa näkökulmaa. Pienpanimo-oluen kannattavuudessa oli enemmän epäselvyyksiä. Opinnäytetyön tekeminen vastasi epäselvyyksiin. Trendikkyyden ja kannattavuuden määritelmien laajuus vaikeutti yksiselitteisiä lähestymisiä vastauksissa. Opinnäytetyön ongelman muotoilu erilailla heti aluksi voisi tuottaa tarkempia vastauksia.