Jazz-reharmonisointi : Omien tekniikoiden tutkiminen
Saukkoriipi, Joni (2015)
Saukkoriipi, Joni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020250
Tiivistelmä
Työni tarkoituksena on kertoa reharmonisoinnista jazzmusiikissa. Esittelen työssäni yleisimpiä reharmonisointitekniikoita, joiden hallitseminen olisi hyödyksi kaikille jazzmuusikoille. Työni pääpaino on omien reharmonisointitekniikoiden esittelyssä. Tarkoitukseni on kertoa reharmonisointitekniikoista ja niiden toimintaperiaatteista sanoin ja esimerkein.
Olen jaotellut työni siten, että aluksi esittelen yleisiä reharmonisoinnin perustekniikoita, ja etenen siitä haastavampiin tekniikoihin, jotka vaativat perustekniikoiden hallintaa. Alkuun esittelen II-V-I –kadenssin ja sen kaikki muunnokset. Sen jälkeen edetään sävellähtöiseen reharmonisointiin vastaliikkeen ja yhteisten äänten kautta aina korvan varaiseen reharmonisointiin asti.
Olen reharmonisoinut kappaleita useiden vuosien ajan ja minulle on kehittynyt oma tapa tehdä jazz-reharmonisaatio. Käytän reharmonisaatioissani useita työssä esittelemiäni tekniikoita. Idea reharmonisaatioon voi syntyä mistä vain ja siksi reharmonisaatioistani tulee kerta toisensa jälkeen erilaisia. Hyvä reharmonisoija tarvitsee teoreettista tietämystä jazz-musiikista, eri reharmonisointitekniikoiden tuntemusta, paljon harjoitusta ja tärkeimpänä hyvän korvan. Pitää luottaa omaan korvaan. Reharmonisoijana ja soittajana minuun on vaikuttanut vahvasti pianistit: Keith Jarrett, Brad Mehldau ja Chick Corea.
Opinnäytetyötä tehdessäni opin uusia reharmonisointitekniikoita, ja tapoja aloittaa reharmonisaatio. Työn kirjoittaminen paperille selkeytti omia ajatuksiani reharmonisoinnista ja muistutti mieleen muutamia tapoja, jotka olivat jo päässeet unohtumaan.
Olen jaotellut työni siten, että aluksi esittelen yleisiä reharmonisoinnin perustekniikoita, ja etenen siitä haastavampiin tekniikoihin, jotka vaativat perustekniikoiden hallintaa. Alkuun esittelen II-V-I –kadenssin ja sen kaikki muunnokset. Sen jälkeen edetään sävellähtöiseen reharmonisointiin vastaliikkeen ja yhteisten äänten kautta aina korvan varaiseen reharmonisointiin asti.
Olen reharmonisoinut kappaleita useiden vuosien ajan ja minulle on kehittynyt oma tapa tehdä jazz-reharmonisaatio. Käytän reharmonisaatioissani useita työssä esittelemiäni tekniikoita. Idea reharmonisaatioon voi syntyä mistä vain ja siksi reharmonisaatioistani tulee kerta toisensa jälkeen erilaisia. Hyvä reharmonisoija tarvitsee teoreettista tietämystä jazz-musiikista, eri reharmonisointitekniikoiden tuntemusta, paljon harjoitusta ja tärkeimpänä hyvän korvan. Pitää luottaa omaan korvaan. Reharmonisoijana ja soittajana minuun on vaikuttanut vahvasti pianistit: Keith Jarrett, Brad Mehldau ja Chick Corea.
Opinnäytetyötä tehdessäni opin uusia reharmonisointitekniikoita, ja tapoja aloittaa reharmonisaatio. Työn kirjoittaminen paperille selkeytti omia ajatuksiani reharmonisoinnista ja muistutti mieleen muutamia tapoja, jotka olivat jo päässeet unohtumaan.