Ranskalaisten jälleenmyyjien asiakastyytyväisyys B2B-yrityksen Vivement l’hiver! -syksykampanjaan
Romppanen, Virpi (2015)
Romppanen, Virpi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020245
Tiivistelmä
Toimeksiantona Tulikivi Oyj:lle tehdyn työn tarkoituksena oli selvittää yrityksen ranskalaisten jälleenmyyjäyritysten asiakastyytyväisyys syyskuussa 2015 pidettyyn Vivement l’hiver!-syksykampanjaan. Keskeisenä tutkimuskohteena oli kampanjan eri markkinointitoimien tehokkuuden ja tarpeellisuuden selvittäminen, kampanjan vaikutus Tulikivi-tuotteiden kysyntään sekä asiakastyytyväisyyden selvittäminen oman maahantuojan osalta. Palautteen avulla Tulikivi haluaa parantaa asiakastyytyväisyyttä ja suunnitella myös tulevat markkinointitoimet asiakaslähtöisesti.
Tutkimus oli kvantitatiivinen survey-tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin ranskankielisellä kyselylomakkeella Webropol-ohjelmalla ja aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmassa. Kyselyn vastausprosentiksi tuli 36,4 %. Koska otoksen koko oli varsin pieni (N = 24), jouduttiin soveltuvia analyysimenetelmiä pohtimaan erityisen huolellisesti.
Yritykset saivat kampanjan myötä välineitä omaan markkinointiin. Tutkimuksessa havaittiin kuitenkin, että kampanja ei lisännyt Tulikivi-tuotteiden kysyntää juuri lainkaan mutta uunien myynti oli sidoksissa jälleenmyyjän omaan markkinointi-investointiin. Jatkossa markkinointi kannattaa suunnitella entistä enemmän asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja paikallisia markkinointikanavia hyödyntäen. Suurin osa jälleenmyyjistä käytti kyllä tiedottamiseen tarkoitettua Extranet-kanavaa, mutta turhan harvoin. Jatkossa kampanjan tiedottamisen ja aikatauluun tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Oman maahantuojan toimintaan oltiin tyytyväisiä toimitusaikataulun ja toimituksen sisällön osalta. Reklamaatioiden hoidossa ja jälleenmyyjille välitettävien internet-kävijöiden liidien määrässä on kehitettävää jatkossa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen survey-tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin ranskankielisellä kyselylomakkeella Webropol-ohjelmalla ja aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmassa. Kyselyn vastausprosentiksi tuli 36,4 %. Koska otoksen koko oli varsin pieni (N = 24), jouduttiin soveltuvia analyysimenetelmiä pohtimaan erityisen huolellisesti.
Yritykset saivat kampanjan myötä välineitä omaan markkinointiin. Tutkimuksessa havaittiin kuitenkin, että kampanja ei lisännyt Tulikivi-tuotteiden kysyntää juuri lainkaan mutta uunien myynti oli sidoksissa jälleenmyyjän omaan markkinointi-investointiin. Jatkossa markkinointi kannattaa suunnitella entistä enemmän asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja paikallisia markkinointikanavia hyödyntäen. Suurin osa jälleenmyyjistä käytti kyllä tiedottamiseen tarkoitettua Extranet-kanavaa, mutta turhan harvoin. Jatkossa kampanjan tiedottamisen ja aikatauluun tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Oman maahantuojan toimintaan oltiin tyytyväisiä toimitusaikataulun ja toimituksen sisällön osalta. Reklamaatioiden hoidossa ja jälleenmyyjille välitettävien internet-kävijöiden liidien määrässä on kehitettävää jatkossa.