Odottamaton elämys Vuohijärvellä : Palvelupaketin kehittäminen Vuohijärven luonto- ja kulttuuritaloon
Mäenpää, Eveliina (2015)
Mäenpää, Eveliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020205
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli uusien palveluiden kehittäminen Vuohijärven luonto- ja kulttuuritaloon. Vuohijärven luonto- ja kulttuuritalo on juuri toimintansa aloittanut kulttuurimatkailukohde Kouvolassa. Kohteen ydinpalvelu on kulttuuripalveluiden, kuten näyttelyiden ja tapahtumien, järjestäminen. Ydinpalvelun ympärillä on erilaisia lisäpalveluita kuten kahvila, infopiste sekä galleriamyymälä.
Vuohijärven luonto- ja kulttuuritalon toiminta painottuu kesäaikaan ja lomasesonkiin, mikä on kulttuurimatkailukohteelle hyvin tyypillistä. Käytössä olevat tilat, resurssit ja henkilökunta mahdollistavat kuitenkin ympärivuotisen toiminnan. Opinnäytetyön tarve kumpuaa tästä: kuinka luoda ympärivuotista, kannattavaa tarjontaa ja palveluita Vuohijärven luonto- ja kulttuuritaloon? Opinnäytetyön tilaajana oli Vuohijärven luonto- ja kulttuuritaloa hallinnoiva Taidekeskus Salmela.
Ratkaisua tutkimusongelmaan haettiin yhteiskehittämisellä, jossa sekä asiakas että organisaatio sitoutetaan kehittämisprosessiin alusta alkaen. Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin palvelumuotoilun lisäksi matkailun strategioita, kulttuuri- ja luontomatkailua sekä kulttuuripalveluiden järjestämistä maaseudulla.
Työn tavoitteena oli muodostaa asiakasprofiilit potentiaalisista palveluiden käyttäjistä. Lisäksi tavoitteena oli luoda asiakkaiden kysyntää sekä henkilökunnan osaamista vastaavia palveluita Vuohijärven luonto- ja kulttuuritaloon. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin havainnointia, teemahaastattelua sekä asiakaskyselyä. Tietolähteinä toimivat luonto- ja kulttuuritalon henkilökunta, asiakkaat sekä alueen yhteistyökumppanit luonto- ja kulttuurimatkailun saralta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljä asiakasprofiilia, jotka kuvaavat tyypillisiä luonto- ja kulttuuritalon asiakkaita. Palveluita tarkasteltaessa todettiin, että asiakasprofiileiden kysyntää, henkilökunnan osaamista ja yhteistyökumppaneiden näkemystä vastaavat palvelut olivat jo olemassa mutta niistä ei oltu tarpeeksi tietoisia. Tämän vuoksi jo olemassa olevista palveluista päädyttiin kehittämään palvelukokonaisuus. Sekä kohteen ydinpalvelu että tärkeimmät lisäpalvelut koottiin Odottamaton elämys - palvelukokonaisuudeksi, jota voidaan jatkossa käyttää kohteen markkinoinnin tukena. Nimellä halutaan luoda ainutlaatuinen vaikutelma palveluista sekä luoda mielikuva kohteen sijainnista ja palveluista. Palvelukokonaisuus koostuu kuudesta eri palvelusta: taidenäyttelystä ja/tai tapahtumasta, putiikista, kahvilasta, infopisteestä, galleriasta sekä taidepuutarhasta.
Vuohijärven luonto- ja kulttuuritalon toiminta painottuu kesäaikaan ja lomasesonkiin, mikä on kulttuurimatkailukohteelle hyvin tyypillistä. Käytössä olevat tilat, resurssit ja henkilökunta mahdollistavat kuitenkin ympärivuotisen toiminnan. Opinnäytetyön tarve kumpuaa tästä: kuinka luoda ympärivuotista, kannattavaa tarjontaa ja palveluita Vuohijärven luonto- ja kulttuuritaloon? Opinnäytetyön tilaajana oli Vuohijärven luonto- ja kulttuuritaloa hallinnoiva Taidekeskus Salmela.
Ratkaisua tutkimusongelmaan haettiin yhteiskehittämisellä, jossa sekä asiakas että organisaatio sitoutetaan kehittämisprosessiin alusta alkaen. Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin palvelumuotoilun lisäksi matkailun strategioita, kulttuuri- ja luontomatkailua sekä kulttuuripalveluiden järjestämistä maaseudulla.
Työn tavoitteena oli muodostaa asiakasprofiilit potentiaalisista palveluiden käyttäjistä. Lisäksi tavoitteena oli luoda asiakkaiden kysyntää sekä henkilökunnan osaamista vastaavia palveluita Vuohijärven luonto- ja kulttuuritaloon. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin havainnointia, teemahaastattelua sekä asiakaskyselyä. Tietolähteinä toimivat luonto- ja kulttuuritalon henkilökunta, asiakkaat sekä alueen yhteistyökumppanit luonto- ja kulttuurimatkailun saralta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljä asiakasprofiilia, jotka kuvaavat tyypillisiä luonto- ja kulttuuritalon asiakkaita. Palveluita tarkasteltaessa todettiin, että asiakasprofiileiden kysyntää, henkilökunnan osaamista ja yhteistyökumppaneiden näkemystä vastaavat palvelut olivat jo olemassa mutta niistä ei oltu tarpeeksi tietoisia. Tämän vuoksi jo olemassa olevista palveluista päädyttiin kehittämään palvelukokonaisuus. Sekä kohteen ydinpalvelu että tärkeimmät lisäpalvelut koottiin Odottamaton elämys - palvelukokonaisuudeksi, jota voidaan jatkossa käyttää kohteen markkinoinnin tukena. Nimellä halutaan luoda ainutlaatuinen vaikutelma palveluista sekä luoda mielikuva kohteen sijainnista ja palveluista. Palvelukokonaisuus koostuu kuudesta eri palvelusta: taidenäyttelystä ja/tai tapahtumasta, putiikista, kahvilasta, infopisteestä, galleriasta sekä taidepuutarhasta.