Taloushallintoprosessien kehittäminen Iisalmen Putkiasennus Oy:ssä
Juntunen, Tiia (2015)
Juntunen, Tiia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020203
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee taloushallintoprosessien kehittämistä Iisalmen Putkiasennus Oy:ssä. Kehittämistyötä päädyttiin rajaamaan keskittyen myynti- ja ostolaskuprosessien kehittämiseen, koska niissä oli havaittu olevan eniten kehitettävää. Iisalmen Putkiasennus Oy on LVI-alalla työskentelevä perheyritys, joka on ollut toiminnassa jo yli 35 vuotta. Yritys sijaitsee Iisalmessa ja työllistää noin 50 henkilöä.
Tässä opinnäytetyössä taloushallintoprosessien kehittäminen alkoi tilanteesta, jossa yrityksessä oli havaittu ongelmia myynti- ja ostolaskuprosesseissa. Erinäisten syiden vuoksi prosessikehitystä ei kuitenkaan ollut aloitettu aiemmin. Tehokkaamman ja taloudellisemman työskentelyn vuoksi molempia prosesseja haluttiin kehittää ja etsiä ratkaisuja ongelmiin.
Kehittämiskohteiden löytämiseksi toteutettiin haastattelu yrityksen työntekijöille, eli henkilöille jotka työskentelevät lähimpänä osto- ja myyntilaskuprosesseja. Haastatteluun osallistui eri asemissa olevia työntekijöitä. Haastattelun tulokset litteroitiin ja analysoitiin. Tulosten perusteella lähdettiin etsimään ratkaisuja kehityskohteisiin. Niiden avulla luotiin toimintamalli, jonka tavoitteena oli poistaa mahdolliset ongelmatekijät sekä tehostaa myynti- ja ostolaskuprosessia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ja ottaa käyttöön toimintamalli, jonka avulla ongelmat myynti- ja ostolaskuprosessissa poistuvat ja prosessit toimivat tehokkaammin. Tärkeäksi asiaksi kehittämisen kannalta nousi myös henkilökunnan sitouttaminen toimintamalliin. Yrityksessä työskentelee noin 50 työntekijää, joten muutoksen läpivieminen vie aikaa. Voiko pienilläkin muutoksilla saada aikaan merkittäviä asioita?
Tässä opinnäytetyössä taloushallintoprosessien kehittäminen alkoi tilanteesta, jossa yrityksessä oli havaittu ongelmia myynti- ja ostolaskuprosesseissa. Erinäisten syiden vuoksi prosessikehitystä ei kuitenkaan ollut aloitettu aiemmin. Tehokkaamman ja taloudellisemman työskentelyn vuoksi molempia prosesseja haluttiin kehittää ja etsiä ratkaisuja ongelmiin.
Kehittämiskohteiden löytämiseksi toteutettiin haastattelu yrityksen työntekijöille, eli henkilöille jotka työskentelevät lähimpänä osto- ja myyntilaskuprosesseja. Haastatteluun osallistui eri asemissa olevia työntekijöitä. Haastattelun tulokset litteroitiin ja analysoitiin. Tulosten perusteella lähdettiin etsimään ratkaisuja kehityskohteisiin. Niiden avulla luotiin toimintamalli, jonka tavoitteena oli poistaa mahdolliset ongelmatekijät sekä tehostaa myynti- ja ostolaskuprosessia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ja ottaa käyttöön toimintamalli, jonka avulla ongelmat myynti- ja ostolaskuprosessissa poistuvat ja prosessit toimivat tehokkaammin. Tärkeäksi asiaksi kehittämisen kannalta nousi myös henkilökunnan sitouttaminen toimintamalliin. Yrityksessä työskentelee noin 50 työntekijää, joten muutoksen läpivieminen vie aikaa. Voiko pienilläkin muutoksilla saada aikaan merkittäviä asioita?