Aloittavan yrityksen brändin rakentaminen
Rokka, Antti (2015)
Rokka, Antti
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020196
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli yritystoiminnan alkuvaiheessa olevan pienyrityksen brändin luominen. Toimin itse opinnäytetyöni toimeksiantajana, sillä rakensin opinnäytetyössä oman yritykseni brändiä. Perustin oman mainostoimistoyritykseni noin vuosi sitten. Nyt sen brändin luominen oli toiminnan kasvattamiseksi tarpeellista.
Tavoitteena oli kasvattaa omaa tietämystäni brändäyksestä sekä suunnitella yritykseni brändi ja määritellä keinoja halutun mielikuvan syntymiseksi. Opinnäytetyössä käsiteltiin teoriaa, jonka avulla rakennettiin mainostoimistoyritykseni brändiä. Työ oli toiminnallinen. Teoria ja toiminnallinen osa kulkevat tiiviisti yhdessä läpi koko opinnäytetyön. Teorian lähteinä käytettiin kirjoja ja nettilähteitä, joista pyrittiin saamaan mahdollisimman tuoretta tietoa nimenomaan pienen yrityksen brändäyksestä.
Raportissa käsiteltiin brändin historiaa, brändin merkitystä ja hyötyjä yritykselle sekä brändin rakentamisen vaiheita ja keinoja. Raportissa käytiin läpi brändin rakentamiselle välttämättömiä analyysejä sekä tunnettuutta, tavoitemielikuvaa ja asiakaskokemusta. Lisäksi raportissa käsiteltiin brändin rakentamisen välineitä, kuten yritysmateriaaleja ja markkinointia. Yritysbrändin lisäksi opinnäytetyössä käytiin läpi henkilöbrändäystä, joka tukee yrityksen brändiä. Henkilöbrändäys lisättiin opinnäytetyöhön, koska yksityisyrittäjän oma brändi vaikuttaa pitkälle yrityksen brändin muodostumiseen.
Tavoitteena oli kasvattaa omaa tietämystäni brändäyksestä sekä suunnitella yritykseni brändi ja määritellä keinoja halutun mielikuvan syntymiseksi. Opinnäytetyössä käsiteltiin teoriaa, jonka avulla rakennettiin mainostoimistoyritykseni brändiä. Työ oli toiminnallinen. Teoria ja toiminnallinen osa kulkevat tiiviisti yhdessä läpi koko opinnäytetyön. Teorian lähteinä käytettiin kirjoja ja nettilähteitä, joista pyrittiin saamaan mahdollisimman tuoretta tietoa nimenomaan pienen yrityksen brändäyksestä.
Raportissa käsiteltiin brändin historiaa, brändin merkitystä ja hyötyjä yritykselle sekä brändin rakentamisen vaiheita ja keinoja. Raportissa käytiin läpi brändin rakentamiselle välttämättömiä analyysejä sekä tunnettuutta, tavoitemielikuvaa ja asiakaskokemusta. Lisäksi raportissa käsiteltiin brändin rakentamisen välineitä, kuten yritysmateriaaleja ja markkinointia. Yritysbrändin lisäksi opinnäytetyössä käytiin läpi henkilöbrändäystä, joka tukee yrityksen brändiä. Henkilöbrändäys lisättiin opinnäytetyöhön, koska yksityisyrittäjän oma brändi vaikuttaa pitkälle yrityksen brändin muodostumiseen.