Tapahtuman onnistuminen ja sen kehittäminen : HAMKin ja HAMIn henkilöstöpäivät 2015
Tolonen, Lotta-Maria (2015)
Tolonen, Lotta-Maria
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020140
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia HAMKin ja HAMIn henkilöstöpäivien onnistumista sekä antaa kehitysehdotuksia tuleville henkilöstöpäiville. Tämän lisäksi tutkitaan, mikä on onnistunut tapahtuma. Työn toimeksiantajana on HAMK tapahtumapalvelut, jotka järjestävät jokavuotiset HAMKin ja HAMIn henkilöstöpäivät. Tämän vuoden HAMKin ja HAMIn henkilöstöpäivät järjestettiin Vierumäellä 18–19.8.2015. Tapahtuman teemana oli, kuinka strategia näkyy yksiköiden käytänteissä, ja kuinka työhyvinvointi näkyy eri yksiköissä ja niiden toiminnoissa.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu tapahtumakirjallisuudesta. Työssä perehdytään tapahtumamarkkinointiin, tapahtuman lajeihin, tapahtumaprosessiin, teemalliseen tapahtumaan sekä onnistuneeseen tapahtumaan. Työssä esitellään myös tutkimuksen case HAMKin ja HAMIn henkilöstöpäivät 2015. Työ toteutettiin kvalitatiivisena ja kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla HAMKin henkilöstöjohtajaa ja HAMK tapahtumapalveluiden tapahtumapäällikköä. Tämän lisäksi tapahtuman osallistujille toteutettiin mielipidekysely tapahtuman onnistumisesta. Työn tekijä havainnoi tapahtumassa tapahtuman yleistä tunnelmaa ja toimintoja.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että tapahtumaa pidettiin onnistuneena järjestäjien, osallistujien kuin työn tekijänkin mielestä. Tapahtuma sai paljon positiivista palautetta. Erityisesti oltiin kiitollisia tapahtuman teemasta ja viihtyvyydestä. Kehityksen kohteiksi löydettiin kolme suurta kokonaisuutta. Osallistujat toivoivat, että tapahtuman teema olisi mukana seuraavillakin henkilöstöpäivillä. Tämän lisäksi kehitystä kaivattiin tapahtuman rakenteeseen sekä yksittäisiin ohjelmanumeroihin. Osallistujat toivoivat, että henkilöstöpäivillä keskityttäisiin lähemmin ihmisiin yksilöinä, mutta myös henkilöstöön kokonaisuutena.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu tapahtumakirjallisuudesta. Työssä perehdytään tapahtumamarkkinointiin, tapahtuman lajeihin, tapahtumaprosessiin, teemalliseen tapahtumaan sekä onnistuneeseen tapahtumaan. Työssä esitellään myös tutkimuksen case HAMKin ja HAMIn henkilöstöpäivät 2015. Työ toteutettiin kvalitatiivisena ja kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla HAMKin henkilöstöjohtajaa ja HAMK tapahtumapalveluiden tapahtumapäällikköä. Tämän lisäksi tapahtuman osallistujille toteutettiin mielipidekysely tapahtuman onnistumisesta. Työn tekijä havainnoi tapahtumassa tapahtuman yleistä tunnelmaa ja toimintoja.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että tapahtumaa pidettiin onnistuneena järjestäjien, osallistujien kuin työn tekijänkin mielestä. Tapahtuma sai paljon positiivista palautetta. Erityisesti oltiin kiitollisia tapahtuman teemasta ja viihtyvyydestä. Kehityksen kohteiksi löydettiin kolme suurta kokonaisuutta. Osallistujat toivoivat, että tapahtuman teema olisi mukana seuraavillakin henkilöstöpäivillä. Tämän lisäksi kehitystä kaivattiin tapahtuman rakenteeseen sekä yksittäisiin ohjelmanumeroihin. Osallistujat toivoivat, että henkilöstöpäivillä keskityttäisiin lähemmin ihmisiin yksilöinä, mutta myös henkilöstöön kokonaisuutena.