ORIGINAL-KONSEPTIUUDISTUS : Original Sokos Hotel Alexandra
Lahti, Jaska (2015)
Lahti, Jaska
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920057
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Original-konseptiuudistus on to-teutettu Original Sokos Hotel Alexandrassa ja miten henkilökunta on kokenut muu-toksen. Toimeksiantajana oli Original Sokos Hotel Alexandra.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä teemahaastattelu. Tutki-muksen kohderyhmänä oli Original Sokos Hotel Alexandran työntekijät. Haastatte-luihin osallistui yhteensä kahdeksan työntekijää hotellin eri osastoilta, ja kerätty tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Haas-tatteluteemoina olivat kokemus muutoksesta, Original-ideologia, muutosjohtami-nen ja muutoksen vaikutus organisaation toimintaan.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että konseptiuudistus on koettu posi-tiivisesti Original Sokos Hotel Alexandrassa. Muutosta edistäväksi asiaksi koettiin Original-ideologian hyväksyminen osaksi toimintaa. Muutosjohtamisella ja esimies-työllä oli myös myönteinen vaikutus muutoksen kokemiseen. Muutosta hidastavak-si asiaksi koettiin viestintä: sen oikea-aikaisuus, ylläpito ja monipuolisuus.
Muutoksella on saavutettu yhtenäisyyden tunteen kasvu Original Sokos Hotel Ale-xandrassa. Työntekijät ajattelevat muutoksen myötä hotellia kokonaisuutena. Ori-ginal-ideologian mukainen toiminta näkyy parantuneena asiakaspalveluna. Asiak-kaan merkitys on kasvanut työntekijöiden keskuudessa - ja vastuu asiakkaan palve-lemisesta koetaan yhteiseksi asiaksi.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä teemahaastattelu. Tutki-muksen kohderyhmänä oli Original Sokos Hotel Alexandran työntekijät. Haastatte-luihin osallistui yhteensä kahdeksan työntekijää hotellin eri osastoilta, ja kerätty tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Haas-tatteluteemoina olivat kokemus muutoksesta, Original-ideologia, muutosjohtami-nen ja muutoksen vaikutus organisaation toimintaan.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että konseptiuudistus on koettu posi-tiivisesti Original Sokos Hotel Alexandrassa. Muutosta edistäväksi asiaksi koettiin Original-ideologian hyväksyminen osaksi toimintaa. Muutosjohtamisella ja esimies-työllä oli myös myönteinen vaikutus muutoksen kokemiseen. Muutosta hidastavak-si asiaksi koettiin viestintä: sen oikea-aikaisuus, ylläpito ja monipuolisuus.
Muutoksella on saavutettu yhtenäisyyden tunteen kasvu Original Sokos Hotel Ale-xandrassa. Työntekijät ajattelevat muutoksen myötä hotellia kokonaisuutena. Ori-ginal-ideologian mukainen toiminta näkyy parantuneena asiakaspalveluna. Asiak-kaan merkitys on kasvanut työntekijöiden keskuudessa - ja vastuu asiakkaan palve-lemisesta koetaan yhteiseksi asiaksi.