Suullisen ja hiljaisen raportoinnin edut ja kehittäminen Karhulan sairaalassa
Johansson, Anette; Lampi, Anna (2015)
Johansson, Anette
Lampi, Anna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920033
Tiivistelmä
Tekijä/Tekijät Tutkinto Aika
Anette Johansson ja Anna Lampi
Sairaanhoitaja Joulukuu 2015
Opinnäytetyön nimi
Suullisen ja hiljaisen raportointimallin edut ja kehittäminen Karhulan sairaalassa
45 sivua
9 liitettä
14 liitesivua
Toimeksiantaja
Karhulan Sairaala
Ohjaaja
Yliopettaja Eeva-Liisa Frilander-Paavilainen
Tiivistelmä
Raportointimalleilla on suuri merkitys nykypäivän hoitotyössä. Raportointimalleina käytössä ovat suullinen sekä hiljainen raportointi. Suullinen raportointi tarkoittaa suullisesti käytävää tiedonsiirtoa työvuorojen välillä hoitohenkilökunnan kesken. Hiljainen raportointi tarkoittaa, että jokainen vuoroon tuleva hoitaja lukee raportin itsenäisesti potilastiedoista.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa hoitotyön raportointimalleista sekä tarkastella suullisen ja hiljaisen raportointimallin erovaisuuksia. Opinnäytetyössä tutkitaan teoriatiedon ja teemahaastattelun pohjalta syitä, seurauksia, heikkouksia, vahvuuksia ja mahdollisuuksia molempien raportointimallien välillä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Karhulan sairaala.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla neljältä sairaanhoitajalta, jotka työskentelivät Karhulan sairaalassa. Tutkimuksen tukena käytettiin myös osallistuvaa havainnointia teemahaastattelun aikana. Haastatteluihin osallistui sairaanhoitajia, jotka tunsivat molemmat raportointimallit entuudestaan. Teemahaastattelut toteutettiin marraskuussa 2015 ja analysointi tapahtui teorialähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimustuloksissa potilasturvallisuutta heikentävänä tekijänä suullisessa raportoinnissa koettiin rajoitettu aika ja raportin perustuminen muistiin. Parantavana tekijänä suullisessa raportoinnissa koettiin, että kyseisessä raportointimallissa ilmenee asioita, joita ei olisi vielä ehditty kirjata potilastietoihin. Lisäksi suullinen raportointimenetelmä mahdollistaa asioiden tarkemman kuvailemisen kuin kirjoittaminen. Hiljaisessa raportointi-mallissa potilasturvallisuutta heikentävinä tekijöinä koettiin hoitajien puutteelliset kirjaamistaidot sekä se, että kaikkia asioita ei ehditä kirjata ajoissa. Parantavina tekijöinä koettiin tarkempi tutustuminen potilastietoihin.
Asiasanat
raportointi, potilasturvallisuus, kirjaaminen, kommunikointi
Anette Johansson ja Anna Lampi
Sairaanhoitaja Joulukuu 2015
Opinnäytetyön nimi
Suullisen ja hiljaisen raportointimallin edut ja kehittäminen Karhulan sairaalassa
45 sivua
9 liitettä
14 liitesivua
Toimeksiantaja
Karhulan Sairaala
Ohjaaja
Yliopettaja Eeva-Liisa Frilander-Paavilainen
Tiivistelmä
Raportointimalleilla on suuri merkitys nykypäivän hoitotyössä. Raportointimalleina käytössä ovat suullinen sekä hiljainen raportointi. Suullinen raportointi tarkoittaa suullisesti käytävää tiedonsiirtoa työvuorojen välillä hoitohenkilökunnan kesken. Hiljainen raportointi tarkoittaa, että jokainen vuoroon tuleva hoitaja lukee raportin itsenäisesti potilastiedoista.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa hoitotyön raportointimalleista sekä tarkastella suullisen ja hiljaisen raportointimallin erovaisuuksia. Opinnäytetyössä tutkitaan teoriatiedon ja teemahaastattelun pohjalta syitä, seurauksia, heikkouksia, vahvuuksia ja mahdollisuuksia molempien raportointimallien välillä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Karhulan sairaala.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla neljältä sairaanhoitajalta, jotka työskentelivät Karhulan sairaalassa. Tutkimuksen tukena käytettiin myös osallistuvaa havainnointia teemahaastattelun aikana. Haastatteluihin osallistui sairaanhoitajia, jotka tunsivat molemmat raportointimallit entuudestaan. Teemahaastattelut toteutettiin marraskuussa 2015 ja analysointi tapahtui teorialähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimustuloksissa potilasturvallisuutta heikentävänä tekijänä suullisessa raportoinnissa koettiin rajoitettu aika ja raportin perustuminen muistiin. Parantavana tekijänä suullisessa raportoinnissa koettiin, että kyseisessä raportointimallissa ilmenee asioita, joita ei olisi vielä ehditty kirjata potilastietoihin. Lisäksi suullinen raportointimenetelmä mahdollistaa asioiden tarkemman kuvailemisen kuin kirjoittaminen. Hiljaisessa raportointi-mallissa potilasturvallisuutta heikentävinä tekijöinä koettiin hoitajien puutteelliset kirjaamistaidot sekä se, että kaikkia asioita ei ehditä kirjata ajoissa. Parantavina tekijöinä koettiin tarkempi tutustuminen potilastietoihin.
Asiasanat
raportointi, potilasturvallisuus, kirjaaminen, kommunikointi