Ikääntyvien alkoholinkäytön puheeksi otto : mentorivalmennusmallin luominen
Laapotti, Jaana (2015)
Laapotti, Jaana
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920025
Tiivistelmä
Kehittämisprojektin tavoitteena oli tuottaa ikääntyvien alkoholinkäytön puheeksi oton toimintamalli ikääntyvien omaan käyttöön. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli tuotetun toimintamallin avulla tukea ikääntyviä vertaistyhmätoiminnassa ikääntyvien alkoholinkäytön puheeksi otossa. Kehittämisprojektissa tuotettiin ikääntyvien alkoholinkäytön puheeksi oton tueksi mentorivalmennusmalli. Sillä voidaan tukea ikääntyviä alkoholinkäytön puheeksi otossa vertaisryhmätoiminnassa. Kehittämisprojekti (2014–2015) oli Suomesta koordinoitavan kansainvälisen HASIC -hankkeen (HASIC – Healthy Ageing Supported by Internet and Community 2014) osaprojekti.
Kehittämisprojektissa alkoholinkäytön puheeksi oton mentorivalmennuksen koulutus pilotointiin aikuisille Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille (n = 14) Turussa. Valmennuksessa opiskelijoilta kerättiin kyselyillä kommentteja asenteista ikääntyvien alkoholinkäytöstä sekä pidetyn valmennuksen vastaavuudesta opiskelijoiden tarpeisiin. Vastausten perusteella kehitettiin ideoitua mallia. Kehittämisprojektissa alkoholinkäytön puheeksi oton mentorivalmennuksen vastaavanlainen koulutus järjestettiin aikuisille Turun ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille (n = 19)Salon toimintayksikössä. Koulutusten tavoitteena oli antaa valmiuksia sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijoille valmentaa sekä tukea mentoreita toimimaan ikääntyvien vertaisryhmien vetäjinä.
Empiirisen tutkimuksen osuus sisälsi opiskelijoille tehdyt alku- ja palautekyselyt koulutuksissa. Alkukyselyjen palautteiden perusteella muodostui kuva siitä, että opiskelijat suhtautuvat ikääntyvien alkoholinkäyttöön pääosin myönteisesti. Toisaalta ikääntyvien alkoholinkäyttö koettiin ongelmallisena, mikäli siihen yhdistyy humalahakuinen juominen. Palautekyselyjen perusteella opiskelijat kokivat saaneensa pidetyistä koulutuksista valmiuksia siihen, kuinka kannattaa kysyä ikääntyvien alkoholinkäytöstä. Koulutuksista saatiin myös valmiuksia siihen, miten suhtautua ikääntyvien alkoholinkäyttöön, jottei ikääntyneitä alkoholinkäyttäjiä moralisoida.
Kehittämisprojektissa alkoholinkäytön puheeksi oton mentorivalmennuksen koulutus pilotointiin aikuisille Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille (n = 14) Turussa. Valmennuksessa opiskelijoilta kerättiin kyselyillä kommentteja asenteista ikääntyvien alkoholinkäytöstä sekä pidetyn valmennuksen vastaavuudesta opiskelijoiden tarpeisiin. Vastausten perusteella kehitettiin ideoitua mallia. Kehittämisprojektissa alkoholinkäytön puheeksi oton mentorivalmennuksen vastaavanlainen koulutus järjestettiin aikuisille Turun ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille (n = 19)Salon toimintayksikössä. Koulutusten tavoitteena oli antaa valmiuksia sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijoille valmentaa sekä tukea mentoreita toimimaan ikääntyvien vertaisryhmien vetäjinä.
Empiirisen tutkimuksen osuus sisälsi opiskelijoille tehdyt alku- ja palautekyselyt koulutuksissa. Alkukyselyjen palautteiden perusteella muodostui kuva siitä, että opiskelijat suhtautuvat ikääntyvien alkoholinkäyttöön pääosin myönteisesti. Toisaalta ikääntyvien alkoholinkäyttö koettiin ongelmallisena, mikäli siihen yhdistyy humalahakuinen juominen. Palautekyselyjen perusteella opiskelijat kokivat saaneensa pidetyistä koulutuksista valmiuksia siihen, kuinka kannattaa kysyä ikääntyvien alkoholinkäytöstä. Koulutuksista saatiin myös valmiuksia siihen, miten suhtautua ikääntyvien alkoholinkäyttöön, jottei ikääntyneitä alkoholinkäyttäjiä moralisoida.