Brändin kehittäminen Pinterestin avulla : Pinterest markkinoinnin työkaluna
Lehtimäki, Noora (2015)
Lehtimäki, Noora
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920012
Tiivistelmä
Pinterestin käyttäjämäärät ovat kasvaneet nopeasti ja se on yksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista, joten Pinterestin hyödyntämiselle mainoskanavana on kysyntää. Pinterestin kautta yritys voi tavoittaa jokaisella pinnauksella näkyvyyttä, liikennettä verkkosivuilleen sekä uusia potentiaalisia asiakkaita.
Opinnäytetyöni tehtiin toimeksiantona Minna Parikka Shoes Ltd:lle. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia, miten voidaan lisätä Minna Parikan brändin tunnettuutta Pinterestissä ja luoda mittaristo Pinterestin tehokkuuden mittaamiselle. Opinnäytetyössäni tavoitteena oli löytää ne sisällöt, jotka kiinnostavat Pinterestissä Minna Parikan kohderyhmää ja löytää ne tekijät, jotka saavat Pinterestin käyttäjät seuraamaan tiettyjä brändejä/henkilöitä. Tarkoituksena oli myös luoda oikeanlaiset mittarit Pinterestin vaikuttavuuden seuraamiseen.
Opinnäytetyöni teoriaosuus käsittelee brändiä ja sen viestintää, sosiaalisen median trendejä sekä Pinterestiä yhteisöllisenä palveluna. Teoriaosuuteen käytin sekä kirjallisia että internet -lähteitä. Verkkolähteitä käytin mahdollisimman ajankohtaisen tiedon löytämiseksi.
Tutkimusosuuteni koostui haastatteluista, käyttäjäkyselystä ja benchmarkingista. Haastattelujen avulla selvitin, mitkä ovat haastateltavien mielestä tärkeimmät asiat menestyksekkään Pinterest -tilin luomiseen ja millä tavoin Minna Parikan Pinterestiä kannattaa lähteä kehittämään. Käyttäjäkyselyn avulla selvitin käyttäjien kokemuksia Pinterestissä ja kuinka paljon Pinterest esimerkiksi vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä. Benchmarkingin avulla tarkastelin miten muut toimialan yritykset hyödyntävät Pinterestiä ja mitä heiltä mahdollisesti voi oppia.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että Pinterest on toimiva markkinointikanava yrityksille, mutta erityisen hyvin se toimii sellaisille yrityksille, joiden toimiala on visuaalinen. Pinterest vaikuttaa suurella osalla käyttäjistä heidän ostopäätöstensä syntymiseen, joten läsnäoloon Pinterestissä kannattaa panostaa. Yrityksille tärkeimmät asiat, joilla saadaan sitoutettua seuraajia, ovat; säännöllinen julkaiseminen, laadukkaat kuvat sekä verkostoituminen. Tutkimuksen pohjalta toimeksiantajalle luotiin markkinointisuunnitelma Pinterestin hyödyntämiseksi sekä mittaristo Pinterestin seurantaan.
Opinnäytetyöni tehtiin toimeksiantona Minna Parikka Shoes Ltd:lle. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia, miten voidaan lisätä Minna Parikan brändin tunnettuutta Pinterestissä ja luoda mittaristo Pinterestin tehokkuuden mittaamiselle. Opinnäytetyössäni tavoitteena oli löytää ne sisällöt, jotka kiinnostavat Pinterestissä Minna Parikan kohderyhmää ja löytää ne tekijät, jotka saavat Pinterestin käyttäjät seuraamaan tiettyjä brändejä/henkilöitä. Tarkoituksena oli myös luoda oikeanlaiset mittarit Pinterestin vaikuttavuuden seuraamiseen.
Opinnäytetyöni teoriaosuus käsittelee brändiä ja sen viestintää, sosiaalisen median trendejä sekä Pinterestiä yhteisöllisenä palveluna. Teoriaosuuteen käytin sekä kirjallisia että internet -lähteitä. Verkkolähteitä käytin mahdollisimman ajankohtaisen tiedon löytämiseksi.
Tutkimusosuuteni koostui haastatteluista, käyttäjäkyselystä ja benchmarkingista. Haastattelujen avulla selvitin, mitkä ovat haastateltavien mielestä tärkeimmät asiat menestyksekkään Pinterest -tilin luomiseen ja millä tavoin Minna Parikan Pinterestiä kannattaa lähteä kehittämään. Käyttäjäkyselyn avulla selvitin käyttäjien kokemuksia Pinterestissä ja kuinka paljon Pinterest esimerkiksi vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä. Benchmarkingin avulla tarkastelin miten muut toimialan yritykset hyödyntävät Pinterestiä ja mitä heiltä mahdollisesti voi oppia.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että Pinterest on toimiva markkinointikanava yrityksille, mutta erityisen hyvin se toimii sellaisille yrityksille, joiden toimiala on visuaalinen. Pinterest vaikuttaa suurella osalla käyttäjistä heidän ostopäätöstensä syntymiseen, joten läsnäoloon Pinterestissä kannattaa panostaa. Yrityksille tärkeimmät asiat, joilla saadaan sitoutettua seuraajia, ovat; säännöllinen julkaiseminen, laadukkaat kuvat sekä verkostoituminen. Tutkimuksen pohjalta toimeksiantajalle luotiin markkinointisuunnitelma Pinterestin hyödyntämiseksi sekä mittaristo Pinterestin seurantaan.