Digitaalisen markkinoinnin mittaaminen startup-yrityksessä : Tapaus Koirapäiväkoti Hyggebo Oy
Honkaniemi, Anni (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Honkaniemi, Anni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819954
Tiivistelmä
Aloittavan yrityksen markkinoinnin kustannustehokkuus on tärkeää, jotta yrittäjän voimavarat voidaan hyödyntää yrityksen kehittämiseen. Tänä päivänä digitaaliset markkinointikanavat tuovat uusia mahdollisuuksia sen mitattavuuden ansiosta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Etelä-Helsingissä toimivan Koirapäiväkodin relevanttien digitaalisten kanavien tehokkuutta tavoitteiden asettamisen ja mittaamisen avulla. Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja siihen sisältyy eri digitaalisille kanaville luodut testihypoteesit.
Tutkimus on suoritettu heinä-lokakuussa 2015 neljän kuukauden mittaisena testijaksona, jolloin tutkimuksen kohteena olevalla yritykselle tehtiin neljässä eri kanavassa maksettuja markkinointikampanjoita.
Teoriaosuus käsittelee kahta aihetta. Ensimmäinen aihe käsittelee aloittelevalle yrittäjälle suunnattuja oppaita yrityksen markkinointiin liittyen. Toinen aihe käsittele digitaalisen markkinoinnin segmentointia sekä tavoitteiden ja seurannan asettamista eri digitaalisten markkinointikanavien osalta. Teoriaosuudessa korostuu markkinoinnin mittaaminen.
Empiirisessä osuudessa analysoidaan testijakson aikana kerätyn datan tuloksia ja tunniste-taan kohdeyrityksen kannalta kustannustehokkaimmat digitaalisen markkinoinnin kanavat ja keinot.
Tutkimuksesta on rajattu pois kohdeyrityksen kokonaisvaltainen markkinoinnin suunnittelu-prosessi. Tutkimuksessa tutkitaan segmentointiin perustuvien kanavavalintojen tehokkuutta.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että Koirapäiväkodille tehokkain uusasiakashankinta kanava on Facebook ja tehottomin Twitter-mainonta. Tutkimus paljasti myös, mitkä kanavat toimivat parhaiten tunnettuuden lisäämiseen ja kiinnostuksen herättämiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Etelä-Helsingissä toimivan Koirapäiväkodin relevanttien digitaalisten kanavien tehokkuutta tavoitteiden asettamisen ja mittaamisen avulla. Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja siihen sisältyy eri digitaalisille kanaville luodut testihypoteesit.
Tutkimus on suoritettu heinä-lokakuussa 2015 neljän kuukauden mittaisena testijaksona, jolloin tutkimuksen kohteena olevalla yritykselle tehtiin neljässä eri kanavassa maksettuja markkinointikampanjoita.
Teoriaosuus käsittelee kahta aihetta. Ensimmäinen aihe käsittelee aloittelevalle yrittäjälle suunnattuja oppaita yrityksen markkinointiin liittyen. Toinen aihe käsittele digitaalisen markkinoinnin segmentointia sekä tavoitteiden ja seurannan asettamista eri digitaalisten markkinointikanavien osalta. Teoriaosuudessa korostuu markkinoinnin mittaaminen.
Empiirisessä osuudessa analysoidaan testijakson aikana kerätyn datan tuloksia ja tunniste-taan kohdeyrityksen kannalta kustannustehokkaimmat digitaalisen markkinoinnin kanavat ja keinot.
Tutkimuksesta on rajattu pois kohdeyrityksen kokonaisvaltainen markkinoinnin suunnittelu-prosessi. Tutkimuksessa tutkitaan segmentointiin perustuvien kanavavalintojen tehokkuutta.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että Koirapäiväkodille tehokkain uusasiakashankinta kanava on Facebook ja tehottomin Twitter-mainonta. Tutkimus paljasti myös, mitkä kanavat toimivat parhaiten tunnettuuden lisäämiseen ja kiinnostuksen herättämiseen.