Hakusanamainonnan kehittäminen : Case- RS Finland
Vepsä, Tia (2015)
Vepsä, Tia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819953
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä YEInternationalin kanssa, yrityksen RS- tuotemyynnin ja markkinoinnin osaston toimeksiantona. Tämä tutkimusprojekti on toteutettu hakukonemainonnan kehittämiseksi. Hakukone Googlella on olemassa mainostuspalvelu, jonka avulla yritys voi tuoda itsensä hakutuloksissa esille määritellyin mainoksin ja hakusanoin. AdWordsilla mainostamista pyritään kehittämään tehokkaammaksi Googlen tarjoamien aiempaa toimintaa raportoivien tilastotietojen avulla. Yrityksen tavoitteena on jatkossa parantaa mainoksien kohdistamista potentiaalisimmille asiakkaille mainostuksen tehokkuuden edistämiseksi.
Tässä työssä aihetta käsiteltiin teoreettisesta näkökulmasta perehtymällä hakukone- ja hakusanamarkkinointiin, sekä Googlen tarjoamaan AdWords-mainostusohjelmaan sekä sen toi-minnan että käytön näkökulmasta. Työ sisältää myös toiminnallisen osion, jossa tutkittiin Google Analytics-tilastoja aiemmasta mainostustoiminnasta. Tämä analyysipalvelu on kytköksissä Google AdWords-tilin kanssa, joten tilastot ovat nähtävissä suoraan oman tilin kautta. Työssä perehdyttiin Google Analyticsin tarjoamaan raporttiin, joka kuvaa sitä minkälaisia hakusanoja ihmiset ovat hakukoneessa käyttäneet päätyessään klikkaamaan näytettyä RS Finlandin mainosta. Tutkimuksen kohteena ollut raportti on maaliskuulta 2015. Tutkimus osoitti, että yrityksen hakusanamainostuskäytännöissä on parantamisen varaa. Tässä opinnäytetyössä pyrittiin tutkimuksen kautta löytämään vastauksia siihen, minkälainen hakusanamarkkinointistrategia toimii juuri RS Finlandin hakusanamarkkinoinnissa. Tällä hetkellä käytössä olevien avainsanojen ja mainoskampanjoiden potentiaalia ei ole hyödynnetty parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakkaiden käyttämät hakutermit eivät ole täysin olleet sitä, mitä yritys on niiden kuvitellut olevan avainsanoja määritellessään.
Tässä työssä aihetta käsiteltiin teoreettisesta näkökulmasta perehtymällä hakukone- ja hakusanamarkkinointiin, sekä Googlen tarjoamaan AdWords-mainostusohjelmaan sekä sen toi-minnan että käytön näkökulmasta. Työ sisältää myös toiminnallisen osion, jossa tutkittiin Google Analytics-tilastoja aiemmasta mainostustoiminnasta. Tämä analyysipalvelu on kytköksissä Google AdWords-tilin kanssa, joten tilastot ovat nähtävissä suoraan oman tilin kautta. Työssä perehdyttiin Google Analyticsin tarjoamaan raporttiin, joka kuvaa sitä minkälaisia hakusanoja ihmiset ovat hakukoneessa käyttäneet päätyessään klikkaamaan näytettyä RS Finlandin mainosta. Tutkimuksen kohteena ollut raportti on maaliskuulta 2015. Tutkimus osoitti, että yrityksen hakusanamainostuskäytännöissä on parantamisen varaa. Tässä opinnäytetyössä pyrittiin tutkimuksen kautta löytämään vastauksia siihen, minkälainen hakusanamarkkinointistrategia toimii juuri RS Finlandin hakusanamarkkinoinnissa. Tällä hetkellä käytössä olevien avainsanojen ja mainoskampanjoiden potentiaalia ei ole hyödynnetty parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakkaiden käyttämät hakutermit eivät ole täysin olleet sitä, mitä yritys on niiden kuvitellut olevan avainsanoja määritellessään.