Markkinointimixin hyödyntäminen UniQ10ue - kosmetiikkasarjan kanssa : business to business -markkinointiviestintä
Mattsson, Ida-Sofia (2015)
Mattsson, Ida-Sofia
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819941
Tiivistelmä
Kehittämistyössä toimeksiantajana on Hoitolatukku, joka maahantuo ja myy kauneusalan ammattilaisten tarvikkeita, laitteita sekä tuotteita. Hoitolatukun uutuus kosmetiikkasarja UniQ10ue tuotiin maahan kesän 2015 alussa ja se kaipaa lisää tunnettuutta sekä myynnin kasvua. Kehittämistyössä saatiin toimeksiantajalta vapaat kädet suunnitella ja toteuttaa erilaisia toimia UniQ10ue – kosmetiikkasarjalle.
Kehittämistyössä sovelletaan markkinointimixiä ja perehdytään erityisesti markkinointiviestinnän eri muotoihin. Tunnettuuden lisäämiseksi sarjan tulee olla näkyvissä monissa eri markkinointikanavissa, joita Hoitolatukulla on käytössä. Hoitolatukulla on laaja ja vakiintunut asiakaskunta ympäri Suomea ja heidän pääasialliset viestintäkanavat ovat nettisivut, jossa on verkkokauppa, Facebook – sivut, tuotekuvasto sekä oma lehti. Kauneusalan ammattilaiset, jotka tarjoavat kasvohoitoja ikääntyvälle iholle, ovat tärkein kohderyhmä UniQ10ue -sarjalle. Kohderyhmä on melko laaja, sillä tuotteet soveltuvat moneen käyttöön.
Markkinointiviestintäkanavia valitessa tulee tuntea kohderyhmä ja ymmärtää heidän ostokäyttäytyminen. Markkinointiviestinnässä tärkeää on ensin herättää kiinnostusta ja tunnettuutta ja sen jälkeen ostohalua. Business to business – markkinoinnissa ostoprosessi on pidempi ja harkitumpi, jolloin täysin samat keinot kuin kuluttajille suunnatussa markkinoinnissa eivät toimi. Kehittämistyössä pohditaan millä tavoin saadaan kosmetiikka-alan ammattilaiset kiinnostumaan uudesta tuotesarjasta ja mitkä vaikuttavat heidän ostopäätöksiinsä sekä mitä tavoitellaan eri viestintäkanavilla ja keinoilla.
Toimeksiantajalle tuotettiin ja suunniteltiin syksyn 2015 aikana markkinointiviestinnän kylvöaktiviteetteihin lukeutuvia toimia eli mainontaa, suhdetoimintaa sekä julkisuutta ja sponsorointia. Toimeksiantajalle tuotettiin lisäksi korjuuaktiviteetteja eli henkilökohtaista myyntityötä ja menekinedistämistä.
Kehittämistyössä sovelletaan markkinointimixiä ja perehdytään erityisesti markkinointiviestinnän eri muotoihin. Tunnettuuden lisäämiseksi sarjan tulee olla näkyvissä monissa eri markkinointikanavissa, joita Hoitolatukulla on käytössä. Hoitolatukulla on laaja ja vakiintunut asiakaskunta ympäri Suomea ja heidän pääasialliset viestintäkanavat ovat nettisivut, jossa on verkkokauppa, Facebook – sivut, tuotekuvasto sekä oma lehti. Kauneusalan ammattilaiset, jotka tarjoavat kasvohoitoja ikääntyvälle iholle, ovat tärkein kohderyhmä UniQ10ue -sarjalle. Kohderyhmä on melko laaja, sillä tuotteet soveltuvat moneen käyttöön.
Markkinointiviestintäkanavia valitessa tulee tuntea kohderyhmä ja ymmärtää heidän ostokäyttäytyminen. Markkinointiviestinnässä tärkeää on ensin herättää kiinnostusta ja tunnettuutta ja sen jälkeen ostohalua. Business to business – markkinoinnissa ostoprosessi on pidempi ja harkitumpi, jolloin täysin samat keinot kuin kuluttajille suunnatussa markkinoinnissa eivät toimi. Kehittämistyössä pohditaan millä tavoin saadaan kosmetiikka-alan ammattilaiset kiinnostumaan uudesta tuotesarjasta ja mitkä vaikuttavat heidän ostopäätöksiinsä sekä mitä tavoitellaan eri viestintäkanavilla ja keinoilla.
Toimeksiantajalle tuotettiin ja suunniteltiin syksyn 2015 aikana markkinointiviestinnän kylvöaktiviteetteihin lukeutuvia toimia eli mainontaa, suhdetoimintaa sekä julkisuutta ja sponsorointia. Toimeksiantajalle tuotettiin lisäksi korjuuaktiviteetteja eli henkilökohtaista myyntityötä ja menekinedistämistä.