Korttitilityspalveluiden kartoitus : Case: Hotelli Haikon Kartano
Kokko, Saara (2015)
Kokko, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819912
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Hotelli Haikon Kartanolle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa yritykselle kehittämishanke, jonka tavoitteena oli kartoittaa nykypäivän tarjonnasta yritykselle toimivin ja edullisin korttitilityspalvelu sekä löytää ratkaisuja korttitilitysprosessin automatisoimiseksi. Sysäyksen opinnäytetyöhön antoi työni Hotelli Haikon Kartanon taloushallinnon osastolla myyntireskontran hoitajan tehtävissä.
Opinnäytetyö on projektiluontoinen ja tutkielma toteutettiin asiantuntijoiden haastatteluiden sekä aiheen kirjallisten lähteiden pohjalta. Opinnäytetyö rakentuu pohjatietoa antavasta teoriaosiosta sekä kehittämishankkeen toteutusosiosta. Teoriaosiossa käsitellään teeman mukaisesti digitaalista taloushallintoa sekä maksukorttien ja korttitilityspalveluiden kehitystä.
Digitaalisuus on muuttanut taloushallinnon prosesseja nopeammiksi ja tehokkaammiksi sekä paperittomuuden myötä ekologisemmiksi. Digitaalisuus on myös mahdollistanut tehokkaan maksuliikenteen kulun. Suomen toimivien maksuliikennestandardien vuoksi Suomen maksuliikennejärjestelmä on maailman huippuluokkaa ja kyseiset standardit mahdollistavat yrityksille tehokkaamman automatisoidun taloushallinnon.
Myös maksukorttien kehitys on ollut nopeaa ja se on tuonut yrityksille tarpeen hankkia käyttöönsä korttitilityspalveluita. Luottokunta oli korttitilityspalvelun monopoliasemassa pitkään, kunnes SEPA-hanke mahdollisti uusien tarjoajien tulon markkinoille. Useat pankit alkoivat tarjoamaan korttitilityspalvelua, mikä on antanut yrityksille mahdollisuuden kartoittaa heille parhaan ja edullisimman vaihtoehdon.
Pankkien korttitilityspalveluista yritykselle potentiaalisiksi vaihtoehdoiksi valittiin OP:n, Nordean ja Danske Bankin korttitilityspalvelut. Kehittämishankkeen aikana selvitettiin yrityksen tämänhetkisen korttitilitysprosessin nykytilanne, vertailtiin potentiaalisia korttitilityspalveluita sekä esitettiin parhaaksi todetun korttitilityspalvelun hyötyjä yritykselle. Palveluiden vertailussa otettiin huomioon korttitapahtumien vastaanottamisesta syntyvät kulut sekä palveluiden muut ominaisuudet.
Hankkeessa selvitettiin myös mahdollisia ratkaisuja korttitilitysprosessin automatisoimiseksi. Kerättyjen tietojen perusteella korttitilitysprosessin automatisointi onnistuu ERP-järjestelmän avulla tai liittymällä erillisestä kassajärjestelmästä taloushallintojärjestelmään. Lisäksi Netsin edustajan haastattelun perusteella selvisi, että korttitilitysprosessia pystyisi automatisoimaan myös EMV-viitesiirtomäärityksen avulla.
Opinnäytetyö on projektiluontoinen ja tutkielma toteutettiin asiantuntijoiden haastatteluiden sekä aiheen kirjallisten lähteiden pohjalta. Opinnäytetyö rakentuu pohjatietoa antavasta teoriaosiosta sekä kehittämishankkeen toteutusosiosta. Teoriaosiossa käsitellään teeman mukaisesti digitaalista taloushallintoa sekä maksukorttien ja korttitilityspalveluiden kehitystä.
Digitaalisuus on muuttanut taloushallinnon prosesseja nopeammiksi ja tehokkaammiksi sekä paperittomuuden myötä ekologisemmiksi. Digitaalisuus on myös mahdollistanut tehokkaan maksuliikenteen kulun. Suomen toimivien maksuliikennestandardien vuoksi Suomen maksuliikennejärjestelmä on maailman huippuluokkaa ja kyseiset standardit mahdollistavat yrityksille tehokkaamman automatisoidun taloushallinnon.
Myös maksukorttien kehitys on ollut nopeaa ja se on tuonut yrityksille tarpeen hankkia käyttöönsä korttitilityspalveluita. Luottokunta oli korttitilityspalvelun monopoliasemassa pitkään, kunnes SEPA-hanke mahdollisti uusien tarjoajien tulon markkinoille. Useat pankit alkoivat tarjoamaan korttitilityspalvelua, mikä on antanut yrityksille mahdollisuuden kartoittaa heille parhaan ja edullisimman vaihtoehdon.
Pankkien korttitilityspalveluista yritykselle potentiaalisiksi vaihtoehdoiksi valittiin OP:n, Nordean ja Danske Bankin korttitilityspalvelut. Kehittämishankkeen aikana selvitettiin yrityksen tämänhetkisen korttitilitysprosessin nykytilanne, vertailtiin potentiaalisia korttitilityspalveluita sekä esitettiin parhaaksi todetun korttitilityspalvelun hyötyjä yritykselle. Palveluiden vertailussa otettiin huomioon korttitapahtumien vastaanottamisesta syntyvät kulut sekä palveluiden muut ominaisuudet.
Hankkeessa selvitettiin myös mahdollisia ratkaisuja korttitilitysprosessin automatisoimiseksi. Kerättyjen tietojen perusteella korttitilitysprosessin automatisointi onnistuu ERP-järjestelmän avulla tai liittymällä erillisestä kassajärjestelmästä taloushallintojärjestelmään. Lisäksi Netsin edustajan haastattelun perusteella selvisi, että korttitilitysprosessia pystyisi automatisoimaan myös EMV-viitesiirtomäärityksen avulla.