Runkotyypin vaikutus veneen polttoaineenkulutukseen
Sillanpää, Juho (2015)
Sillanpää, Juho
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819899
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee runkotyypin vaikutusta veneen polttoaineenkulutukseen. Työssä käsitellään veneen kulkuvastukseen ja sitä kautta veneen polttoaineenku-lutukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä verrataan trimaraanirunkoisen luotsiveneen polttoaineenkulutusta olemassa olevan yksirunkoisen luotsiveneen polttoaineenkulutukseen. Veneen kulkuvastuksien laskennassa käytettiin Michlet-ohjelmaa. Lisäksi mitattiin Kewatec Aluboatin valmistaman trimaraanin prototyypin polttoaineen kulutus.
Laskelmien perusteella trimaraanissa näyttäisi olevan jonkin verran yksirunkoista luotsivenettä pienempi polttoaineenkulutus. Työssä myös verrattiin Michlet-ohjelmalla optimoidun katamaraanin ja trimaraanin kulkuvastusta. Tämän laskelman perusteella katamaraanissa näyttäisi olevan hieman trimaraania pienempi kulkuvastus.
Laskelmien perusteella trimaraanissa näyttäisi olevan jonkin verran yksirunkoista luotsivenettä pienempi polttoaineenkulutus. Työssä myös verrattiin Michlet-ohjelmalla optimoidun katamaraanin ja trimaraanin kulkuvastusta. Tämän laskelman perusteella katamaraanissa näyttäisi olevan hieman trimaraania pienempi kulkuvastus.