Perehdyttämiskansio tilitoimistoon
Nikolajeff, Iina (2015)
Nikolajeff, Iina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819873
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Tilitoimisto X:n toimeksiannosta ja työ sekä siihen tehtävä tutkimus ovat toiminallisia. Opinnäytetyön tuloksena tehtiin perehdyttämiskansio uusien työntekijöiden perehdyttämisen avuksi.
Teoria pohjautuu kolmeen tilitoimiston näkökulmasta tärkeään elementtiin; asiakaspalveluun, asiantuntijuuteen ja teknologiaosaamiseen. Asiakaspalveluosiossa määritellään mitä on hyvä asiakaspalvelu ja asiakaskokemus sekä miten sen voi yrittää saavuttaa. Asiantuntijaosiossa käsitellään kirjanpitäjien ja palkanlaskijoiden muutosta taloushallinnon asiantuntijoiksi. Teknologiaosio sisältää sähköisen taloushallinnon tuomia edellytyksiä ja haasteita.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelurunkoa, jonka pohjalta haastateltiin Tilitoimisto X:n työntekijöitä. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada selkä kuva nykytilanteesta ja siitä mitkä asiat työntekijät kokevat hyödylliseksi perehdyttämisoppaassa.
Opinnäytetyön tuloksena luotu perehdyttämiskansio on Tilitoimisto X:n sisäiseen käyttöön ja siitä syystä se ei ole tämän opinnäytetyön liitteenä. Perehdyttämiskansion rakenne käsitellään kuitenkin lopputuloksena opinnäytetyössä.
Teoria pohjautuu kolmeen tilitoimiston näkökulmasta tärkeään elementtiin; asiakaspalveluun, asiantuntijuuteen ja teknologiaosaamiseen. Asiakaspalveluosiossa määritellään mitä on hyvä asiakaspalvelu ja asiakaskokemus sekä miten sen voi yrittää saavuttaa. Asiantuntijaosiossa käsitellään kirjanpitäjien ja palkanlaskijoiden muutosta taloushallinnon asiantuntijoiksi. Teknologiaosio sisältää sähköisen taloushallinnon tuomia edellytyksiä ja haasteita.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelurunkoa, jonka pohjalta haastateltiin Tilitoimisto X:n työntekijöitä. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada selkä kuva nykytilanteesta ja siitä mitkä asiat työntekijät kokevat hyödylliseksi perehdyttämisoppaassa.
Opinnäytetyön tuloksena luotu perehdyttämiskansio on Tilitoimisto X:n sisäiseen käyttöön ja siitä syystä se ei ole tämän opinnäytetyön liitteenä. Perehdyttämiskansion rakenne käsitellään kuitenkin lopputuloksena opinnäytetyössä.