Myynnin edistämiskeinot musiikkialan yrityksessä
Nordqvist, Annika (2015)
Nordqvist, Annika
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819860
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää keinoja, miten yrittäjä voi edistää myyntityötä ja saada keikkoja. Yrittäjä toimii esitettävien taiteiden alalla ja on itse myös musiikin esittäjä eli live-musiikkipalvelun toteuttaja. Keikkojen saantiin tarvitaan onnistunutta myyntityötä. Live-musiikkia myydään ravintoloihin, pubeihin, yritysten juhliin tai yksityistilaisuuksiin.
Monet asiat ovat yhteydessä myyntityöhön ja vaikuttavat sen onnistumiseen. Myyjän hyvät vuorovaikutustaidot ovat avuksi myynti- ja esiintymistilanteessa. Artistin näkyvyys on tärkeää jo uran alkuvaiheessa. Markkinointi auttaa keikkojen saamissa ja toimii myynnin tukena. Se, millä tavalla artisti viestii ja on läsnä, luo mielikuvia. Hyvällä ensivaikutelmalla sekä positiivisilla mielikuvilla ja kokemuksilla artisti luo lisäarvoa tekemälleen työlle.
Tässä työssä toteutettiin kyselytutkimus musiikin esittäjien keikkailusta. Kysely lähetettiin erityisryhmälle ja sen avulla saatiin selville, miten musiikin esittäjät hankkivat keikkaa. Verkostojen ja suosittelijoiden merkitys keikan saannissa korostui. Sosiaalisessa mediassa toimivimmaksi markkinointikanavaksi osoittautui Facebook.
Kun musiikin esittäjä toimii yrittäjänä, työhön kuuluu esiintymisen lisäksi monia muita työvaiheita. Asiakkaiden kontaktointi, myyntityö ja tapahtuman suunnittelu vievät enemmän aikaa kuin itse esiintyminen. Kontaktit ja verkostot auttavat paljon musiikin esittäjää keikkamyynnissä. Jos keikkojen järjestäminen ulkoistetaan ohjelmatoimiston työksi, jää artistille enemmän aikaa keskittyä musiikkiin ja itsensä kehittämiseen.
Monet asiat ovat yhteydessä myyntityöhön ja vaikuttavat sen onnistumiseen. Myyjän hyvät vuorovaikutustaidot ovat avuksi myynti- ja esiintymistilanteessa. Artistin näkyvyys on tärkeää jo uran alkuvaiheessa. Markkinointi auttaa keikkojen saamissa ja toimii myynnin tukena. Se, millä tavalla artisti viestii ja on läsnä, luo mielikuvia. Hyvällä ensivaikutelmalla sekä positiivisilla mielikuvilla ja kokemuksilla artisti luo lisäarvoa tekemälleen työlle.
Tässä työssä toteutettiin kyselytutkimus musiikin esittäjien keikkailusta. Kysely lähetettiin erityisryhmälle ja sen avulla saatiin selville, miten musiikin esittäjät hankkivat keikkaa. Verkostojen ja suosittelijoiden merkitys keikan saannissa korostui. Sosiaalisessa mediassa toimivimmaksi markkinointikanavaksi osoittautui Facebook.
Kun musiikin esittäjä toimii yrittäjänä, työhön kuuluu esiintymisen lisäksi monia muita työvaiheita. Asiakkaiden kontaktointi, myyntityö ja tapahtuman suunnittelu vievät enemmän aikaa kuin itse esiintyminen. Kontaktit ja verkostot auttavat paljon musiikin esittäjää keikkamyynnissä. Jos keikkojen järjestäminen ulkoistetaan ohjelmatoimiston työksi, jää artistille enemmän aikaa keskittyä musiikkiin ja itsensä kehittämiseen.