Lähihoitajaopiskelijat perheiden tukena : Uusi työssäoppimisen malli kotipalvelun perhetyöhön
Säily, Pirkko (2015)
Säily, Pirkko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819832
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli kehittää lähihoitajakoulutuksen opetusta, erityisesti työssäoppimista, esimerkkinä kotipalvelun perhetyö. Kehittämistyö toteutettiin vuoden 2015 aikana. Tarve kehittämistyölle nousi esiin opiskelijoilta saadusta palautteesta, jonka mukaan he kokivat riittämättömyyttä ja jopa pelkoa perhetyössä tapahtuvaa työssäoppimista kohtaan.
Kehittämistyössä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen aineistonkeruun ja analyysin menetelmiä. Perhetyöhön osallistuneiden lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia tiedusteltiin kyselylomakkeella (10 opiskelijaa). Perheiden odotuksia perhetyötä kohtaan kerättiin puolestaan hyödyntämällä aiemmin kerättyä kyselyaineistoa (91 perhettä). Sosiaali- ja terveysalalla työskentelevien ammattilaisten (8) näkemyksiä kerättiin Tuplatiimi-mallin avulla ja uutta työssäoppimisen mallia hahmoteltiin Ylivieskan ammattiopiston opettajien (5), Vastuuta ottamalla opit -hankkeen koordinaattorin ja Peruspalvelukuntayhtymä Kallion ennaltaehkäisevän perhetyön ohjaajan ja perhetyöntekijän muodostamassa kehittämistyöryhmässä.
Uuden, kehittämistyön tuloksena syntyneen mallin tavoitteeksi tuli järjestää työssäoppiminen uudelleen siten, että lähihoitajaopiskelijat kokisivat saavansa tarpeeksi tukea sekä ennen työssäoppimista että sen aikana. Mallin avulla tuetaan opiskelijoiden ammatillisten taitojen, itsenäisen työskentelyn, sisäisen motivaation, omatoimisuuden, itseohjautuvuuden, ongelmaratkaisutaitojen ja
vastuunottamisen taitojen kasvua. Uudessa mallissa nämä tavoitteet on tarkoitus saavuttaa vuorottelemalla opinnoissa teoriaa ja käytäntöä sekä dialogiohjausta hyödyntämällä. Luotua toimintamallia päätettiin myös arvioida kehittämistiimissä opinnäytetyön valmistuttua ja sen pohjalta toteutetaan keväällä 2016 Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen -opintokokonaisuus.
Kehittämistyössä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen aineistonkeruun ja analyysin menetelmiä. Perhetyöhön osallistuneiden lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia tiedusteltiin kyselylomakkeella (10 opiskelijaa). Perheiden odotuksia perhetyötä kohtaan kerättiin puolestaan hyödyntämällä aiemmin kerättyä kyselyaineistoa (91 perhettä). Sosiaali- ja terveysalalla työskentelevien ammattilaisten (8) näkemyksiä kerättiin Tuplatiimi-mallin avulla ja uutta työssäoppimisen mallia hahmoteltiin Ylivieskan ammattiopiston opettajien (5), Vastuuta ottamalla opit -hankkeen koordinaattorin ja Peruspalvelukuntayhtymä Kallion ennaltaehkäisevän perhetyön ohjaajan ja perhetyöntekijän muodostamassa kehittämistyöryhmässä.
Uuden, kehittämistyön tuloksena syntyneen mallin tavoitteeksi tuli järjestää työssäoppiminen uudelleen siten, että lähihoitajaopiskelijat kokisivat saavansa tarpeeksi tukea sekä ennen työssäoppimista että sen aikana. Mallin avulla tuetaan opiskelijoiden ammatillisten taitojen, itsenäisen työskentelyn, sisäisen motivaation, omatoimisuuden, itseohjautuvuuden, ongelmaratkaisutaitojen ja
vastuunottamisen taitojen kasvua. Uudessa mallissa nämä tavoitteet on tarkoitus saavuttaa vuorottelemalla opinnoissa teoriaa ja käytäntöä sekä dialogiohjausta hyödyntämällä. Luotua toimintamallia päätettiin myös arvioida kehittämistiimissä opinnäytetyön valmistuttua ja sen pohjalta toteutetaan keväällä 2016 Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen -opintokokonaisuus.