Verkkokauppa palvelukanavana
Koiranen, Jani (2015)
Koiranen, Jani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819828
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan verkkokaupan vaikutuksia liiketoimintaan. Esimerkki yrityksenä on yritys X, joka on harjoittanut liiketoimintaa useissa kivijalkamyymälöissä Suomessa pidemmän aikaa ja laajentanut toimintojaan avaamalla verkkokaupan.
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää verkkokauppaa kaupan palvelukanavana. Tutkimuksen kohteena oli, miten verkkokauppa avaa uusia mahdollisuuksia yrityksen liiketoiminnalle. Tässä yhteydessä tarkastellaan monikanavaisuuden tuomia muutoksia liiketoiminnassa ja palveluissa, kuluttajien ostokäyttäytymisen muutosta sekä teknologian kehityksen tuomia uusia mahdollisuuksia.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tietoperusta hankittiin ajankohtaisista kirjallisuus –ja tutkimuslähteistä. Menetelminä käytettiin teemahaastattelua sekä havainnointia. Haastattelun ja havainnoinnin perusteella selvitettiin, miksi yritys X avasi verkkokaupan ja miten se on lähtenyt liikkeelle. Yritys X:n toimintatapoja verrattiin kirjallisuustutkimuksen lähteistä saatuihin tietoihin. Tutkimuksen tuloksena löytyi selkeitä kehityskohteita, joihin kohdeyrityksen tulisi panostaa. Suurimpana esille nousi asiakaslähtöinen markkinointi.
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää verkkokauppaa kaupan palvelukanavana. Tutkimuksen kohteena oli, miten verkkokauppa avaa uusia mahdollisuuksia yrityksen liiketoiminnalle. Tässä yhteydessä tarkastellaan monikanavaisuuden tuomia muutoksia liiketoiminnassa ja palveluissa, kuluttajien ostokäyttäytymisen muutosta sekä teknologian kehityksen tuomia uusia mahdollisuuksia.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tietoperusta hankittiin ajankohtaisista kirjallisuus –ja tutkimuslähteistä. Menetelminä käytettiin teemahaastattelua sekä havainnointia. Haastattelun ja havainnoinnin perusteella selvitettiin, miksi yritys X avasi verkkokaupan ja miten se on lähtenyt liikkeelle. Yritys X:n toimintatapoja verrattiin kirjallisuustutkimuksen lähteistä saatuihin tietoihin. Tutkimuksen tuloksena löytyi selkeitä kehityskohteita, joihin kohdeyrityksen tulisi panostaa. Suurimpana esille nousi asiakaslähtöinen markkinointi.