Opas asiakaslähtöiseen tuotemyyntiin : palveluprosessin aikana lisäarvon tuottaminen asiakkaalle tuotemyynnin avulla
Niskanen, Saija (2015)
Niskanen, Saija
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819821
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä on koottu opas valmistuville parturi-kampaaja-opiskelijoille. Oppaan tarkoituksena on auttaa ja ohjata opiskelijoita kohtaamaan työelämän myyntityöhön liittyviä haasteita vastaan. Oppaan esimerkit ovat työelämälähtöisiä ja helposti samaistuttavia.
Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen. Oppaan sisältö on rakennettu teoreettisen ja kokemusperäisen tiedon avulla. Oppaan sisältöä on selvennetty käytännönläheisin ja oman kokemuksen kautta kuvatuin esimerkein.
Opas on kolmivaiheinen ja nämä vaiheet kurovat yhteen koko asiakaslähtöisen myyntitapahtuman. Oppaan ensimmäinen vaihe on ennen myyntitapahtumaa, seuraava vaihe on myyntitapahtuman aikana ja viimeinen vaihe on myyntitapahtuman jälkeen. Opinnäytetyön opetuksellinen osa, eli oppaan kokeileminen käytännössä toteutettiin Vaasan ammattiopistossa.
Oppaan tarkoituksena on innostaa opiskelijoita myyntityöhön ja auttaa heitä kehittymään paremmiksi myyjiksi. Raportissa käydään läpi oppaan jokaiseen myyntitapahtuman vaiheeseen valitut menetelmät ja näiden valintojen perustelut. Raportissa on teoriapohjaa siihen, miksi oppaaseen on valittu juuri nämä menetelmät.
Opasta voidaan hyödyntää oppilaan omassa käytössä, tuntiopetuksessa ja työpaikoilla myyntityön avustuksessa.
Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen. Oppaan sisältö on rakennettu teoreettisen ja kokemusperäisen tiedon avulla. Oppaan sisältöä on selvennetty käytännönläheisin ja oman kokemuksen kautta kuvatuin esimerkein.
Opas on kolmivaiheinen ja nämä vaiheet kurovat yhteen koko asiakaslähtöisen myyntitapahtuman. Oppaan ensimmäinen vaihe on ennen myyntitapahtumaa, seuraava vaihe on myyntitapahtuman aikana ja viimeinen vaihe on myyntitapahtuman jälkeen. Opinnäytetyön opetuksellinen osa, eli oppaan kokeileminen käytännössä toteutettiin Vaasan ammattiopistossa.
Oppaan tarkoituksena on innostaa opiskelijoita myyntityöhön ja auttaa heitä kehittymään paremmiksi myyjiksi. Raportissa käydään läpi oppaan jokaiseen myyntitapahtuman vaiheeseen valitut menetelmät ja näiden valintojen perustelut. Raportissa on teoriapohjaa siihen, miksi oppaaseen on valittu juuri nämä menetelmät.
Opasta voidaan hyödyntää oppilaan omassa käytössä, tuntiopetuksessa ja työpaikoilla myyntityön avustuksessa.