Markkinointiviestinnän kanavien toimivuus kanta-asiakasmarkkinoinnissa, Case ABC Mikkeli
Ripatti, Patrick; Käyhkö, Sauli (2015)
Ripatti, Patrick
Käyhkö, Sauli
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719782
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka ABC:n käyttämää kanta-asiakasohjelmaa voidaan hyödyntää yrityksen markkinointiviestinnässä. Tarkoituksena oli selvittää, mitä markkinointikanavia ABC:n kannattaa hyödyntää kanta-asiakasmarkkinoinnissaan. Selvitimme myös, oliko markkinointiviestinnällä vaikutuksia asiakas- ja myyntimääriin.
Teoreettinen viitekehys käsittelee asiakassuhdemarkkinointia sekä markkinointiviestintää. Asiakassuhdemarkkinoinnin teoriassa käsiteltiin kanta-asiakkuutta ja kanta-asiakasmarkkinointia ja markkinointiviestinnän teoriassa markkinointiviestinnän osa-alueita sekä suunnittelua.
Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin määrällistä tutkimusta. Opinnäytetyötä varten toteutettiin määrällinen kyselytutkimus sekä dokumenttianalyysi. Kysely toteutettiin ABC:llä syntymäpäiväkampanjan yhteydessä asioineilta kanta-asiakkailta. Dokumenttianalyysi toteutettiin toimipaikkamainontana, suoramarkkinointina sekä Facebook-markkinointina. Analysoimme eri markkinointikanavia pitkin tehtyjen lunastuksien keskinäisiä suhteita.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että toimipaikkamainonta ja suoramarkkinointi toimivat parhaiten kohderyhmämarkkinointiin. Lehtimainonta tuli kyselyssä selvästi esille, ja se toimii tehokkaana keinona tarjouksista tai tapahtumista ilmoitteluun. Tutkimus osoitti, että ABC voi hyödyntää näitä kaikkia keinoja markkinointiviestinnässään käyttäen niitä niille parhaiten toimiviin tarkoituksiin. Tutkimustuloksena saimme selville kanta-asiakasmarkkinoinnissa hyödynnettävät markkinointiviestinnän keinot ja kehittämistarpeessa olevat markkinointikanavat, jos niitä tulevaisuudessa aiotaan hyödyntää.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia tulevaisuuden markkinointiviestinnässään ja jalostaa tutkimuksen pohjalta jatkotutkimuksia, joilla voi analysoida tarkempaa tietoa markkinoinnin tilasta.
Teoreettinen viitekehys käsittelee asiakassuhdemarkkinointia sekä markkinointiviestintää. Asiakassuhdemarkkinoinnin teoriassa käsiteltiin kanta-asiakkuutta ja kanta-asiakasmarkkinointia ja markkinointiviestinnän teoriassa markkinointiviestinnän osa-alueita sekä suunnittelua.
Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin määrällistä tutkimusta. Opinnäytetyötä varten toteutettiin määrällinen kyselytutkimus sekä dokumenttianalyysi. Kysely toteutettiin ABC:llä syntymäpäiväkampanjan yhteydessä asioineilta kanta-asiakkailta. Dokumenttianalyysi toteutettiin toimipaikkamainontana, suoramarkkinointina sekä Facebook-markkinointina. Analysoimme eri markkinointikanavia pitkin tehtyjen lunastuksien keskinäisiä suhteita.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että toimipaikkamainonta ja suoramarkkinointi toimivat parhaiten kohderyhmämarkkinointiin. Lehtimainonta tuli kyselyssä selvästi esille, ja se toimii tehokkaana keinona tarjouksista tai tapahtumista ilmoitteluun. Tutkimus osoitti, että ABC voi hyödyntää näitä kaikkia keinoja markkinointiviestinnässään käyttäen niitä niille parhaiten toimiviin tarkoituksiin. Tutkimustuloksena saimme selville kanta-asiakasmarkkinoinnissa hyödynnettävät markkinointiviestinnän keinot ja kehittämistarpeessa olevat markkinointikanavat, jos niitä tulevaisuudessa aiotaan hyödyntää.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia tulevaisuuden markkinointiviestinnässään ja jalostaa tutkimuksen pohjalta jatkotutkimuksia, joilla voi analysoida tarkempaa tietoa markkinoinnin tilasta.