Analyysi Kiinan mobiilipelimarkkinoista suomalaisen pelistudion menestymisen kannalta
Hardie, Gavin (2015)
Hardie, Gavin
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719778
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä katsaus Kiinan mobiilipelimarkkinoihin kirjallisuustutkimuksen muodossa. Tarkoitus olisi, että suomalainen pelistudio saisi kattavan käsityksen kyseisestä markkinasta lukiessaan työtä. Suomen peliala on avattu ja johtopäätöksiä on tehty keskivertostudion mahdollisuuksista menestyä markkinoilla. SWOT-analyysimenetelmää hyödynnettiin johtopäätösten teossa.
Kiina on vuonna 2015 kasvanut maailman isoimmaksi mobiilipelimarkkinaksi ja kasvun odotetaan jatkuvan hyvin vahvasti. Tämä on suurilta osin mobiilipuhelinten levinneisyyden ja maksavien pelaajien kasvun ansiota. Samaan aikaan Suomessa on viime vuosina nähty räjähdysmäistä kasvua pelistudioiden perustamisessa. Digitaalisen jakelun mahdollistama kilpailu globaalilla tasolla voidaan nimetä oleelliseksi syyksi, miksi useimmat uusista studioista kehittävätkin pelinsä mobiilialustoille. On selkeää, että Kiinan mobiilimarkkinat esittävät suurta liikevaihdollista potentiaalia ja Suomen pelialalla on lähtökohtaisesti osaaminen, jolla se hyödynnetään.
Työn aikana selvisi, että tärkeimmät huomioitavat osa-alueet Kiinan mobiilimarkkinoille menevälle pelistudiolle ovat maan erikoisen pelikulttuurin ja maan yleisen kulttuurin ymmärtäminen, pelaajien ostokäyttäytymiset, mobiililaitteiden eri käyttöjärjestelmien markkinalevinneisyys ja erot niiden käyttäjissä sekä pelien jakelukanavien toimintaympäristöt. Suomalaisella keskivertostudiolla on eväät menestyä markkinoilla, mutta ilman tunnettua brändiä ja aikaisempaa menestystä länsimaissa tämä on hyvin epätodennäköistä. Yhteistyö paikallisen julkaisijan kanssa on suositeltavaa, sillä sirpaloituneen jakelukanavaympäristön hallitseminen pienelle studiolle on liian työläs prosessi.
Kiina on vuonna 2015 kasvanut maailman isoimmaksi mobiilipelimarkkinaksi ja kasvun odotetaan jatkuvan hyvin vahvasti. Tämä on suurilta osin mobiilipuhelinten levinneisyyden ja maksavien pelaajien kasvun ansiota. Samaan aikaan Suomessa on viime vuosina nähty räjähdysmäistä kasvua pelistudioiden perustamisessa. Digitaalisen jakelun mahdollistama kilpailu globaalilla tasolla voidaan nimetä oleelliseksi syyksi, miksi useimmat uusista studioista kehittävätkin pelinsä mobiilialustoille. On selkeää, että Kiinan mobiilimarkkinat esittävät suurta liikevaihdollista potentiaalia ja Suomen pelialalla on lähtökohtaisesti osaaminen, jolla se hyödynnetään.
Työn aikana selvisi, että tärkeimmät huomioitavat osa-alueet Kiinan mobiilimarkkinoille menevälle pelistudiolle ovat maan erikoisen pelikulttuurin ja maan yleisen kulttuurin ymmärtäminen, pelaajien ostokäyttäytymiset, mobiililaitteiden eri käyttöjärjestelmien markkinalevinneisyys ja erot niiden käyttäjissä sekä pelien jakelukanavien toimintaympäristöt. Suomalaisella keskivertostudiolla on eväät menestyä markkinoilla, mutta ilman tunnettua brändiä ja aikaisempaa menestystä länsimaissa tämä on hyvin epätodennäköistä. Yhteistyö paikallisen julkaisijan kanssa on suositeltavaa, sillä sirpaloituneen jakelukanavaympäristön hallitseminen pienelle studiolle on liian työläs prosessi.