Pelin kehitys Libgdx-sovelluskehyksellä
Meriläinen, Joonas (2015)
Meriläinen, Joonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719750
Tiivistelmä
Insinöörityössä luotiin mobiilipeli Libgdx-sovelluskehyksellä. Työn teoriaosuudessa selvitettiin, mikä on Libgdx. Libgdx on pääasiassa kaksiulotteisten pelien kehitykseen tarkoitettu sovelluskehys, joka on rakennettu monien suurien kirjastojen ja rajapintojen päälle. Sen taustajärjestelminä toimii Lightweight Java Game Library, Android SDK, RoboVM, JavaScript sekä WebGL. Tämän lisäksi selvitettiin, että Libgdx on tapahtumaohjattu järjestelmä, ja se koostuu kuudesta erilaisesta moduulista, joiden avulla voidaan hoitaa grafiikka, tiedoston käsittely, ääni, verkko-ominaisuudet sekä syötteenhallinta järjestelmäriippumattomasti.
Teoriaosuuden jälkeen työssä kerrottiin pelin suunnitteluprosessista. Tässä osuudessa selitettiin, millainen peli insinöörityötä varten olisi tarkoitus toteuttaa, miksi tietynlaisiin ratkaisuihin on päädytty ja millä tavalla suunnitteluprosessi toteutettiin. Suunnittelussa päädyttiin toteuttamaan tasohyppelypeli, jonka pääideana oli uudenlainen pelihahmon liikutustapa, jossa liikkumiseen ei käytetä yhtäkään näyttöpainiketta.
Työn lopuksi kerrottiin, miten peli toteutettiin suunnittelun pohjalta. Pelin tavoitteena oli kokeilla, miten suunniteltu tasohyppelyn liikkumismalli toimisi mobiililaitteella, sekä esitellä, millaista Libgdx-sovelluskehyksellä kehittäminen on. Osiossa kerrottiin, miten peli on toteutettu ja minkälaisia Libgdx:n työkaluja pelin tekoon käytettiin.
Teoriaosuuden jälkeen työssä kerrottiin pelin suunnitteluprosessista. Tässä osuudessa selitettiin, millainen peli insinöörityötä varten olisi tarkoitus toteuttaa, miksi tietynlaisiin ratkaisuihin on päädytty ja millä tavalla suunnitteluprosessi toteutettiin. Suunnittelussa päädyttiin toteuttamaan tasohyppelypeli, jonka pääideana oli uudenlainen pelihahmon liikutustapa, jossa liikkumiseen ei käytetä yhtäkään näyttöpainiketta.
Työn lopuksi kerrottiin, miten peli toteutettiin suunnittelun pohjalta. Pelin tavoitteena oli kokeilla, miten suunniteltu tasohyppelyn liikkumismalli toimisi mobiililaitteella, sekä esitellä, millaista Libgdx-sovelluskehyksellä kehittäminen on. Osiossa kerrottiin, miten peli on toteutettu ja minkälaisia Libgdx:n työkaluja pelin tekoon käytettiin.