Hankintojen mittaaminen suurteollisuudessa
Saine, Juha (2015)
Saine, Juha
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719722
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää hankintojen mittaamisen nykytilaa suurteollisuudessa. Työssä etsittiin vastauksia kysymyksiin: miten hankintojen onnistumista mitataan, mihin hankintojen mittarit perustuvat ja miten hankinnan mittarit toimivat?
Teoreettinen viitekehys koostuu hankinnoista ja mittaamisesta. Niitä tarkastellaan operatiivisella, taktisella ja strategisella tasolla. Empiirinen tutkimus suoritettiin kolmen suuryrityksen hankinnoista vastaavien henkilöiden kanssa. Tutkimusmenetelminä käytettiin sähköpostikyselyä ja puolistrukturoituja haastatteluita. Tutkimus tukeutuu teoriaosassa tarkasteltuun tietoon.
Tutkimuksen perusteella hankintojen mittaaminen on vielä keskittynyt mittaamisen operatiiviseen puoleen, mutta kehitys on kohti strategista ja proaktiivista toimintaa. Hankintojen mittaaminen on organisaatiorajat ylittävää toimintaa, jota kehitetään yritystasolla jatkuvasti. Mittausperusteet ja tavoitteet hankintojen mittaamisella ovat tiukasti sidottuja yritysten muihin strategioihin, visioon ja arvoihin. Tutkimuksen perusteella hankintojen mittaaminen on myös sidoksissa toiminnanohjausjärjestelmien kautta kiihtyvään teknologiseen kehitykseen.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimuksen kohteena olleet suurteollisuuden toimijat antoivat kattavan ja tarkan kuvan hankintojen mittaamisen nykytilasta. Tutkimuksen tuloksissa ei yritysten toimialojen poikkeamisesta huolimatta esiintynyt suurta variaatiota, vaan hankintojen mittaamisen perusperiaatteet ja metodit olivat huomattavan samankaltaisia. Tutkimuksen perusteella voidaan myös selkeästi nähdä kehityksen suunta, jossa hankintojen rooli tulee korostumaan entisestään.
Teoreettinen viitekehys koostuu hankinnoista ja mittaamisesta. Niitä tarkastellaan operatiivisella, taktisella ja strategisella tasolla. Empiirinen tutkimus suoritettiin kolmen suuryrityksen hankinnoista vastaavien henkilöiden kanssa. Tutkimusmenetelminä käytettiin sähköpostikyselyä ja puolistrukturoituja haastatteluita. Tutkimus tukeutuu teoriaosassa tarkasteltuun tietoon.
Tutkimuksen perusteella hankintojen mittaaminen on vielä keskittynyt mittaamisen operatiiviseen puoleen, mutta kehitys on kohti strategista ja proaktiivista toimintaa. Hankintojen mittaaminen on organisaatiorajat ylittävää toimintaa, jota kehitetään yritystasolla jatkuvasti. Mittausperusteet ja tavoitteet hankintojen mittaamisella ovat tiukasti sidottuja yritysten muihin strategioihin, visioon ja arvoihin. Tutkimuksen perusteella hankintojen mittaaminen on myös sidoksissa toiminnanohjausjärjestelmien kautta kiihtyvään teknologiseen kehitykseen.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimuksen kohteena olleet suurteollisuuden toimijat antoivat kattavan ja tarkan kuvan hankintojen mittaamisen nykytilasta. Tutkimuksen tuloksissa ei yritysten toimialojen poikkeamisesta huolimatta esiintynyt suurta variaatiota, vaan hankintojen mittaamisen perusperiaatteet ja metodit olivat huomattavan samankaltaisia. Tutkimuksen perusteella voidaan myös selkeästi nähdä kehityksen suunta, jossa hankintojen rooli tulee korostumaan entisestään.