Puhelimet kulttuurin katsomoissa : Mobiililaitteiden hyödyntäminen yleisötutkimuksessa
Salo, Tuula (2015)
Salo, Tuula
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719644
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kehittää mobiilitutkimuksen soveltuvuutta ja käyttöä kult-tuuripalvelujen yleisötutkimuksen tiedonkeruumenetelmäksi. Työn tilaajana oli tekijän oma yritys, Tuo-tantoyhtiö Tutsa Oy, jonka käyttöön tuotteistettiin mobiiliteknologiaa hyödyntävä yleisötutkimuspalve-lu, KultQuest sekä pilotoitiin sen käytettävyyttä. Palvelun rakenteessa ja hinnoittelussa pyrittiin erityi-sesti huomioimaan kulttuuriorganisaatioiden rajalliset resurssit yleisötutkimuksien tekoon.
Mobiiliteknologian kehittymisen ja älypuhelimien yleistymisen myötä mobiililaitteiden käyttö tutkimus-ten tiedonkeruuvälineinä on yleistynyt. Yleisötutkimuksissa niitä ei vielä kuitenkaan ole hyödynnetty, vaikka teknologia on muuten laajasti käytössä myös kulttuurisektorilla. Yleisöllä on puhelimet muka-naan erilaisissa kulttuuritapahtumissa, ja monet kokevat erilaiset sähköiset palvelut luontevaksi tavaksi osallistua ja vaikuttaa.
Monet kulttuurilaitokset toteuttavat säännöllisesti yleisötutkimuksia. Niiden tekeminen koetaan kuitenkin työlääksi ja kerättyä tietoa ei aina osata hyödyntää organisaation päätöksen teossa. Tietoa yleisöstä kerätään ilman tarkkaa suunnitelmaa siitä, miten sitä tullaan hyödyntämään. Opinnäytetyön yhteydessä tehtiin yleisötutkimuksen parissa toimiville ammattilaisille kyselyjä ja haastatteluja, joissa ilmeni niiden useimmiten olevan hyvin perinteisiä kyselytutkimuksia. Tutkiva taho kysyy ja yleisö vastaa esitettyihin kysymyksiin. Megatrendien, kuten digitalisaation ja voimaantuvien yhteisöjen vaikutuksia ei yleisötut-kimuksien menetelmissä ole huomioitu. Mobiilitutkimus osoittautui työn yhteydessä mahdollisuudeksi kehittää yleisötutkimusta kohti jatkuvampaa dialogia yleisön kanssa.
Mobiilitutkimuksen soveltuvuutta yleisötutkimukseen pilotoitiin kesän 2015 aikana Taidekeskus Salme-lassa. Pilotin yhteydessä kerättiin yleisöltä palautetta mobiilitutkimuksen toimivuudesta kyselyn, haas-tattelun ja havainnoin avulla. Näiden tulosten, sekä tietoperustan, työn tilaajan ja tekijän aiemman osaamisen pohjalta syntyi työn yhteydessä KultQuest palvelu. Palvelun tarkoituksena on tuoda ylei-sötutkimukseen valmis konsepti, jonka avulla voidaan toteuttaa kustannustehokkaasti laadukkaita tut-kimuksia.
Opinnäytetyöni tulokset osoittavat, että mobiilitutkimus sopii pääsääntöisesti hyvin yleisötutkimuksen välineeksi. Mobiililaitteiden käyttö yleisötutkimuksessa koettiin vaivattomaksi ja helpoksi. Rajoituksia mobiilitutkimuksen käyttöön yksinomaisena tutkimusvälineenä aiheuttaa eri yleisöryhmien erilaiset mo-biililaitteiden käyttötottumukset, sekä tutkimusympäristön mahdollisesti aiheuttamat rajoitukset mobiili-laitteiden käytössä. Tiedonkeruumenetelmänä mobiilitutkimus osoittautui myös erittäin kustannuste-hokkaaksi ja teknisesti helposti toteutettavaksi.
Mobiiliteknologian kehittymisen ja älypuhelimien yleistymisen myötä mobiililaitteiden käyttö tutkimus-ten tiedonkeruuvälineinä on yleistynyt. Yleisötutkimuksissa niitä ei vielä kuitenkaan ole hyödynnetty, vaikka teknologia on muuten laajasti käytössä myös kulttuurisektorilla. Yleisöllä on puhelimet muka-naan erilaisissa kulttuuritapahtumissa, ja monet kokevat erilaiset sähköiset palvelut luontevaksi tavaksi osallistua ja vaikuttaa.
Monet kulttuurilaitokset toteuttavat säännöllisesti yleisötutkimuksia. Niiden tekeminen koetaan kuitenkin työlääksi ja kerättyä tietoa ei aina osata hyödyntää organisaation päätöksen teossa. Tietoa yleisöstä kerätään ilman tarkkaa suunnitelmaa siitä, miten sitä tullaan hyödyntämään. Opinnäytetyön yhteydessä tehtiin yleisötutkimuksen parissa toimiville ammattilaisille kyselyjä ja haastatteluja, joissa ilmeni niiden useimmiten olevan hyvin perinteisiä kyselytutkimuksia. Tutkiva taho kysyy ja yleisö vastaa esitettyihin kysymyksiin. Megatrendien, kuten digitalisaation ja voimaantuvien yhteisöjen vaikutuksia ei yleisötut-kimuksien menetelmissä ole huomioitu. Mobiilitutkimus osoittautui työn yhteydessä mahdollisuudeksi kehittää yleisötutkimusta kohti jatkuvampaa dialogia yleisön kanssa.
Mobiilitutkimuksen soveltuvuutta yleisötutkimukseen pilotoitiin kesän 2015 aikana Taidekeskus Salme-lassa. Pilotin yhteydessä kerättiin yleisöltä palautetta mobiilitutkimuksen toimivuudesta kyselyn, haas-tattelun ja havainnoin avulla. Näiden tulosten, sekä tietoperustan, työn tilaajan ja tekijän aiemman osaamisen pohjalta syntyi työn yhteydessä KultQuest palvelu. Palvelun tarkoituksena on tuoda ylei-sötutkimukseen valmis konsepti, jonka avulla voidaan toteuttaa kustannustehokkaasti laadukkaita tut-kimuksia.
Opinnäytetyöni tulokset osoittavat, että mobiilitutkimus sopii pääsääntöisesti hyvin yleisötutkimuksen välineeksi. Mobiililaitteiden käyttö yleisötutkimuksessa koettiin vaivattomaksi ja helpoksi. Rajoituksia mobiilitutkimuksen käyttöön yksinomaisena tutkimusvälineenä aiheuttaa eri yleisöryhmien erilaiset mo-biililaitteiden käyttötottumukset, sekä tutkimusympäristön mahdollisesti aiheuttamat rajoitukset mobiili-laitteiden käytössä. Tiedonkeruumenetelmänä mobiilitutkimus osoittautui myös erittäin kustannuste-hokkaaksi ja teknisesti helposti toteutettavaksi.