Näytelmät.fi-verkkosivuston käytettävyysanalyysi
Kettunen, Krista (2015)
Kettunen, Krista
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719631
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ensisijainen tavoite oli saada asiakkaiden ja käyttäjien mielipiteitä Näytelmäkirjaston verkkosivustosta Näytelmät.fi:stä. Tavoitteena oli löytää sivustosta käytettävyydeltään toimivia osia sekä kohtia, joissa käyttäjien mielestä oli puutteita tai vaikeuksia. Lisäksi pyrittiin löytämään sivustolle kehitysideoita sekä näiden puutteiden kautta, että yleisesti.
Työn teoriaosassa käydään läpi käytettävyyttä terminä, sekä mitä eri asioita hyvä käytettävyys pitää sisällään ja miten käytettävyyttä voidaan mitata ja tarkastella.
Työssä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää rinnakkain: ensiksi käyttäjille tehtiin Webropol-ohjelman avulla verkkokysely ja tätä kyselyä syvennettiin kuudella teemahaastattelulla. Haastateltavat valittiin mahdollisimman laaja-alaisen palautteen vuoksi teatterin eri osa-alueilta. Haastateltavien valinnassa tärkein kriteeri oli valita henkilöt, joilla oli mahdollisimman erilaisia teatterialaan liittyviä työtehtäviä. Kaksi haastattelua suoritettiin perinteisesti kasvotusten ja neljä haastattelua suoritettiin sähköpostin kautta. Kysely purettiin Webropol-ohjelman avulla ja haastattelut litteroitiin ja siirrettiin erillisiin Word-tiedostoihin.
Kyselyn vastausmäärä jäi toivottua pienemmäksi, sillä vastauksia tuli vain 26 kappaletta. Vastuksista kävi ilmi, että sekä kyselyn, että haastattelujen perusteella vastaajat olivat hyvin tyytyväisiä sivustoon. Erityisesti sivuston selkeys ja asiallisuus sekä helppokäyttöisyys saivat kiitosta. Vastauksista kävi myös ilmi, kuinka sivustolla on puutteita ja vaikeuksia, joihin vastaajat toivoivat muutoksia. Esimerkiksi luetteloiden linkkien väri, sekä näytelmäkohtaiset liian suppeat esittelyt nousivat esille vastauksista. Näytelmien tietoihin kaivattiin synopsista sekä muita tietoja, kuten onko näytelmässä käytetty murretta? Kehitysideoista suurimmiksi nousivat sivuston ulkonäölliset seikat kuten väritys sekä sivustolle halutut uudet käyttömahdollisuudet kuten uudet ja laajemmat hakutoiminnot.
Työn teoriaosassa käydään läpi käytettävyyttä terminä, sekä mitä eri asioita hyvä käytettävyys pitää sisällään ja miten käytettävyyttä voidaan mitata ja tarkastella.
Työssä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää rinnakkain: ensiksi käyttäjille tehtiin Webropol-ohjelman avulla verkkokysely ja tätä kyselyä syvennettiin kuudella teemahaastattelulla. Haastateltavat valittiin mahdollisimman laaja-alaisen palautteen vuoksi teatterin eri osa-alueilta. Haastateltavien valinnassa tärkein kriteeri oli valita henkilöt, joilla oli mahdollisimman erilaisia teatterialaan liittyviä työtehtäviä. Kaksi haastattelua suoritettiin perinteisesti kasvotusten ja neljä haastattelua suoritettiin sähköpostin kautta. Kysely purettiin Webropol-ohjelman avulla ja haastattelut litteroitiin ja siirrettiin erillisiin Word-tiedostoihin.
Kyselyn vastausmäärä jäi toivottua pienemmäksi, sillä vastauksia tuli vain 26 kappaletta. Vastuksista kävi ilmi, että sekä kyselyn, että haastattelujen perusteella vastaajat olivat hyvin tyytyväisiä sivustoon. Erityisesti sivuston selkeys ja asiallisuus sekä helppokäyttöisyys saivat kiitosta. Vastauksista kävi myös ilmi, kuinka sivustolla on puutteita ja vaikeuksia, joihin vastaajat toivoivat muutoksia. Esimerkiksi luetteloiden linkkien väri, sekä näytelmäkohtaiset liian suppeat esittelyt nousivat esille vastauksista. Näytelmien tietoihin kaivattiin synopsista sekä muita tietoja, kuten onko näytelmässä käytetty murretta? Kehitysideoista suurimmiksi nousivat sivuston ulkonäölliset seikat kuten väritys sekä sivustolle halutut uudet käyttömahdollisuudet kuten uudet ja laajemmat hakutoiminnot.