Siltoja kotoutumiseen : Lahden alueen kolmannen sektorin toiminta maahanmuuttajien tukena
Rahikainen, Mari-Anna; Toivainen, Eija (2015)
Rahikainen, Mari-Anna
Toivainen, Eija
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719614
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää maahanmuuttajien kotoutumista ja tukea heidän suomen kielen oppimistaan erilaisten kolmannen sektorin toimijoiden tarjoamien toimintamuotojen avulla. Maahanmuuttajien suomen kielen oppimisen tukeminen on osoittautunut ensiarvoisen tärkeäksi kotoutumisprosessissa. Viranomaisten resurssit ovat rajalliset, joten kolmannen sektorin osuus nähdään merkittävänä voimavarana.
Tavoitteena oli koota informatiivinen kansio toimeksiantajan ja muiden maahanmuuttajia ohjaavien toimijoiden käyttöön. Kansion kokoaminen osoittautui tarpeelliseksi,koska sellaista ei vielä ollut saatavilla. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin kotoutumisen osa-alueita ja näkökulmana oli sosiodynaaminen lähestymistapa, joka pohjautuu konstruktiiviseen ohjausmetodiin. Tähän perustuen asiakkaan näkökulma nähtiin tärkeäksi kansion toteuttamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja kansion aineiston keruussa käytettiin toiminnallista alkukartoitusta, Webropol kyselyohjelman mukaista kyselylomaketta, sekä Internet lähteitä. Kyselylomake lähetettiin 52 yhdistykselle ja järjestölle, joihin saatiin yhteensä 21 vastausta. Tiedon keruun avulla saatujen vastausten perusteella koottiin informatiivinen kansio kolmannen sektorin toimijoista, jotka järjestävät suomen kielen kursseja, työ- ja vapaa-ajan toimintaa maahanmuuttajille. Kansio on saatavissa opinnäytetyön julkaisun jälkeen tekijöiden nimellä erillisenä pdf-tiedostona osoitteessa Theseus.fi. Kansion päivittäminen jää Harjulan Setlementin työelämäpalveluiden maahanmuuttajatoimijoille ja sen hyödynnettävyys jää nähtäväksi tulevaisuudessa.
Tavoitteena oli koota informatiivinen kansio toimeksiantajan ja muiden maahanmuuttajia ohjaavien toimijoiden käyttöön. Kansion kokoaminen osoittautui tarpeelliseksi,koska sellaista ei vielä ollut saatavilla. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin kotoutumisen osa-alueita ja näkökulmana oli sosiodynaaminen lähestymistapa, joka pohjautuu konstruktiiviseen ohjausmetodiin. Tähän perustuen asiakkaan näkökulma nähtiin tärkeäksi kansion toteuttamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja kansion aineiston keruussa käytettiin toiminnallista alkukartoitusta, Webropol kyselyohjelman mukaista kyselylomaketta, sekä Internet lähteitä. Kyselylomake lähetettiin 52 yhdistykselle ja järjestölle, joihin saatiin yhteensä 21 vastausta. Tiedon keruun avulla saatujen vastausten perusteella koottiin informatiivinen kansio kolmannen sektorin toimijoista, jotka järjestävät suomen kielen kursseja, työ- ja vapaa-ajan toimintaa maahanmuuttajille. Kansio on saatavissa opinnäytetyön julkaisun jälkeen tekijöiden nimellä erillisenä pdf-tiedostona osoitteessa Theseus.fi. Kansion päivittäminen jää Harjulan Setlementin työelämäpalveluiden maahanmuuttajatoimijoille ja sen hyödynnettävyys jää nähtäväksi tulevaisuudessa.