Ekologisuus ja kuluttajakäyttäytyminen luonnonkosmetiikkaa ostettaessa
Kiljunen, Hanna-Mari (2015)
Kiljunen, Hanna-Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120619557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120619557
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitä opiskelijat ja kosmetiikka-alan asiantuntijat ajattelevat luonnonkosmetiikasta, mistä he ostavat sitä, millaisia kokemuksia heillä on siitä ja mitkä seikat vaikuttavat siihen, että he ostavat sitä.
Työ tehtiin toimeksiantona Rohdos-Ala Oy:lle keväällä 2015. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja se lähettiin sähköpostin välityksellä Metropolian E-lomaketta käyttäen. Aineistona käytetään kuluttajakäyttäytymiseen, eettiseen kuluttamiseen, ekologisuuteen ja kosmetiikkaan liittyvää kirjallisuutta, internettiä ja lehtiartikkeleita.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta se, että luonnonkosmetiikka jakaa paljon mielipiteitä. Joillekin se sopi todella hyvin ja he olivat saaneet paljon tuloksia aikaiseksi, ja toisilla taas oli aivan päinvastaisia kokemuksia. Luonnonkosmetiikkaan ei luoteta niin paljon kuin tavalliseen synteettiseen kosmetiikkaan. Myös koettiin, että raaka-aineet eivät vaikuttaneet yhtä hyvin luonnonkosmetiikassa kuin tavallisessa kosmetiikassa.
Johtopäätöksenä on, että valmistajan ja myyjän on hyvä kertoa selkeästi luonnonkosmetiikan raaka-aineet ja mahdolliset sertifikaatit ja kiinnittää huomiota tuotteen ekologisuuden esille tuomiseen. Luonnonkosmetiikan jakaessa paljon mielipiteitä olisi hyvä myös jakaa uusille asiakkaille testimahdollisuutta tuotteista, jotta heidän on helpompi tehdä ostospäätöksensä
Työ tehtiin toimeksiantona Rohdos-Ala Oy:lle keväällä 2015. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja se lähettiin sähköpostin välityksellä Metropolian E-lomaketta käyttäen. Aineistona käytetään kuluttajakäyttäytymiseen, eettiseen kuluttamiseen, ekologisuuteen ja kosmetiikkaan liittyvää kirjallisuutta, internettiä ja lehtiartikkeleita.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta se, että luonnonkosmetiikka jakaa paljon mielipiteitä. Joillekin se sopi todella hyvin ja he olivat saaneet paljon tuloksia aikaiseksi, ja toisilla taas oli aivan päinvastaisia kokemuksia. Luonnonkosmetiikkaan ei luoteta niin paljon kuin tavalliseen synteettiseen kosmetiikkaan. Myös koettiin, että raaka-aineet eivät vaikuttaneet yhtä hyvin luonnonkosmetiikassa kuin tavallisessa kosmetiikassa.
Johtopäätöksenä on, että valmistajan ja myyjän on hyvä kertoa selkeästi luonnonkosmetiikan raaka-aineet ja mahdolliset sertifikaatit ja kiinnittää huomiota tuotteen ekologisuuden esille tuomiseen. Luonnonkosmetiikan jakaessa paljon mielipiteitä olisi hyvä myös jakaa uusille asiakkaille testimahdollisuutta tuotteista, jotta heidän on helpompi tehdä ostospäätöksensä